ti guarda dal Grande Inquisitor

Waltraud Meier in de Munt

Het is al vijftien jaar geleden dat Waltraud Meier nog eens in de Munt te horen was. Toen zong ze onder andere Frauenliebe und -leben, vandaag stond Schumanns liedercyclus ook centraal in haar recital samen met pianist Joseph Breinl.

FotoZeggen dat haar stem nauwelijks veranderd is, zou de waarheid geweld aandoen. Ja, haar stem klinkt versleten. Ja, haar hoogte is penibel. Ja, ze klinkt soms rauw en raspend. Ja, een enkele keer schakelt ze over op Sprechgesang. En ja, soms verdwijnt de kleur samen met haar vibrato uit haar stem. Maar toch...

Toch weet ze met al haar ervaring een consequente Frauenliebe und -leben te zingen. Er zijn twee extreme uitvoeringsmogelijkheden. Een jonge frisse sopraan kan het extatische van de liedcyclus benadrukken en de liederen op het moment beleven. Waltraud Meier neemt de andere mogelijkheid, uitgaande van het negende gedicht van Chamisso dat Schumann niet letterlijk gecomponeerd heeft. In dat gedicht komen we te weten dat een oudere vrouw met de vorige gedichten haar leven en herinneringen vertelt aan haar dochter.

Het is deze weg die Waltraud Meier gekozen heeft om een rustige, contemplatieve Frauenliebe te zingen. Al haar vocale zwakke punten kan ze compenseren dankzij haar intelligente vertolking. Vertrekkend vanuit dit idee wordt Du Ring an meinem Finger het kantelmoment. Haar (oude) ring is de aanleiding voor heftige herinneringen waarbij de emoties hoog oplopen. Helft mir, ihr Schwestern vindt iets moeilijker een plaats in deze vertolking en het slotlied Nun hast du mir den ersten Schmerz getan was aanvankelijk iets te beladen met woede, maar voor de rest was het een doorleefde uitvoering.

In de Schubert-liederen waarmee ze de avond begon, is het iets moelijker om een en ander weg te steken. De dramatische momenten van Der Zwerg kwamen nog het beste tot uiting. Der Wanderer miste het Sehnsucht-gevoel (ook in het pianospel van Breinl) en Du bist die Ruh is zelfs voor een zanger in vocale topvorm niet evident.

Het deel na de pauze was volledig aan Mahler gewijd. Met de drie Wunderhorn-Lieder kon ze me maar matig boeien. Bij Wo die schönen Trompeten blasen begonnen zelfs mijn aandacht af te dwalen. Halverwege de Rückert-Lieder, meer bepaald in een relatief snelle Um Mitternacht, vond ze haar grote stem terug. Daarna leek alles veel eenvoudiger te gaan, inclusief Ich bin der Welt abhanden gekommen.

De avond werd afgerond met drie bisnummers. Het viel op hoe groot het verschil is tussen haar spreek- en zangstem toen ze op dramatische wijze Mozarts Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte aankondigde. Erlkönig behoefde geen aankondiging en met Brahms' Wiegenlied kwam het signaal dat het tijd was om af te ronden...

Publicatie: woensdag 12 december 2012 @ 23:11
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen