ti guarda dal Grande Inquisitor

Cavalleria Rusticana en Pagliacci in Luik

De Waalse Opera heeft de tenor José Cura gevraagd om een nieuwe productie van het eeuwige tweeluik Cavalleria Rusticana en Pagliacci te regisseren. Hij is erin geslaagd om de twee opera's te integreren tot één samenhangende voorstelling.

Foto

Hij doet dit in de eerste plaats door de actie van de twee opera's te verplaatsen naar "La Boca", de Italiaanse wijk van Buenos Aires. Op zich is dat niet zo belangrijk, maar het geeft Cura - hij is ook de decorontwerper - de mogelijkheid om de kleurrijke Caminito-straat na te bouwen.

De echte vondst om de twee opera's met elkaar te verbinden, ligt in de figuur van Mamma Lucia, die een café uitbaat. Ze heeft twee zonen: Turriddu die voor de wijn zorgt en Silvio die barman is. Op het einde van de avond zijn de twee broers gedood door de jaloerse echtgenoten van hun respectievelijke geliefden en is het Mamma Lucia die de slotwoorden "La commedia è finita" uitroept.

Om de eenheid te bewaren, zijn de karakters uit Cavalleria ook nog aanwezig in Pagliacci. We zien de hoogzwangere Santuzza (we zijn ondertussen zes maanden verder), die inwoont bij Mamma Lucia. Alfio en Lola betrekken nog altijd de kamers boven het café, al loopt Lola er wel bont en blauw geslagen bij.

Cura geeft ook de twee componisten een rolletje in de voorstelling. Een figurant speelt Mascagni tijdens Cavalleria en observeert wat er allemaal gebeurt... ongetwijfeld als inspiratie voor zijn opera, kwestie van de betekenis van "verismo" even tastbaar te maken. Voor Pagliaccio gaat hij nog een stap verder en laat hij Leoncavallo de Prologo zingen, wat ik ook een zeer geslaagd idee vond.

FotoTerwijl de enscenering nauwelijks zwakke momenten kent, kan dat niet gezegd worden van de muzikale kant. Het koor was bijvoorbeeld op sommige momenten, maar vooral tijdens Cavalleria, pijnlijk onsamenhangend met foute en ongelijke inzetten.

José Cura cumuleerde uiteraard ook de twee tenorpartijen. Ondanks zijn donker timbre, leek Turriddu hem beter te liggen dan Canio. Zijn stem klinkt volledig homogeen en krachtig, alhoewel zijn hoge noten nooit echt stralen. "Mamma, quel vino è generoso" was zijn ontroerend hoogtepunt. Als Canio was hij iets wisselvalliger. In "Vesti la giubba" kende hij een paar zwakke maten en even een overslaande stem, maar met "No, Pagliaccio non son" herpakte hij zich totaal.

Zijn twee tegenspeelsters waren zeer verschillend. Het was een kanjer van een misbezetting en misschien zelfs misdadig om Marie Kalinine Santuzza te laten zingen. Deze jonge Franse mezzo staat nog maar sinds 2005 op de planken en haar stem ligt nu al in duigen. Haar frasering en legato zijn ver te zoeken en ze moet het vooral hebben van veel geluidsvolume, maar gezond klinkt het niet. Wat een verschil met Sofia Soloviy, die een mooie lyrische Nedda zingt en heerlijk doorheen "Stridono lassù" trippelt.

Bij de baritons is Elia Fabbian een ontdekking. Hij zingt Alfio met een gepaste robuuste stem, maar ook met warmte en inleving. Zoals gezegd zong "Leoncavallo" de Prologo, en voor die ene aria hebben ze Philippe Rouillon geëngageerd. Spijtig genoeg zong hij niet - zoals gebruikelijk - de rol van Tonio. Daarvoor hebben ze ene Marco Danieli gevraagd, een totaal stemloze bariton die niet verder komt dan wat fluisterend markeren. Gabriele Nani was daarentegen wel een vlotte Silvio.

Om te eindigen... voor Mamma Lucia hebben ze nog eens Mady Urbain gevraagd. Zo lang ik al naar de opera in Luik ga, heb ik haar bijna elk seizoen wel eens gehoord. Na 40 jaar Luikse carrière neemt ze met deze rol afscheid van het podium.

Publicatie: woensdag 21 november 2012 @ 21:30
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
0 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen

Geschichten aus dem Wiener Wald in Hagen

Het is niet veel nieuwe opera's gegeven. Amper drie jaar na de creatie bij de Bregenzer Festspiele is Geschichten aus dem Wiener Wald van HK Gruber al aan zijn derde productie toe. Na Bregenz, het Theater an der Wien en de Komische Oper Berlin sluit het Stadttheater Hagen zijn seizoen ermee af. Het is tevens de afscheidsproductie van intendant Norbert Hilchenbach, die tevens tekende voor de regie.

Opera, 25-6-2017 8:48
0 opmerkingen

Sadko in Gent

Sadko is één van die opera's die ik enkel ken van opnames en dan vooral van de drie aria's van de drie vreemde kooplui. De opera van Nikolai Rimski-Korsakov is een echte rariteit, zelfs in Rusland zijn er de afgelopen vijf jaar maar vijf producties van terug te vinden en geen enkele buiten Rusland. Daarvoor alleen al verdient Opera Vlaanderen de nodige lof.

Opera, 23-6-2017 17:12
6 opmerkingen

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen