ti guarda dal Grande Inquisitor

Werner Van Mechelen in de Munt

Tot voor kort was José Van Dam de enige Belgische zanger die de kans kreeg om zich in de Munt te bewijzen als liedzanger. Ik weet niet of het een bewuste politiek is, maar vorig jaar trad Sophie Karthäuser op en gisteren was het de beurt aan Werner Van Mechelen om samen met Eric Schneider een liedrecital te geven... en daarmee aan te tonen dat ook in ons land liedtalent rondloopt.

FotoDe dagen rond Allerzielen hebben als inspiratie gediend om een Duitstalig programma op te bouwen rond dat thema van "Allerseelen". De avond begon dan ook met Schuberts Litanei auf das Fest aller Seelen en (bijna) op het einde kwam Allerseelen van Strauss. Tussendoor stonden ook nog liederen van Mahler op het programma.

Een van de eerste dingen die opvalt bij Werner Van Mechelen is zijn uitstekende uitspraak. Ook de minder bekende liederen zijn perfect verstaanbaar. Daarenboven is er weinig aan te merken op zijn interpretatieve keuzes, eerbied voor de componist en de tekstdichter staan voorop. Ook op vocaal vlak blijft er weinig te wensen over... al kroop er af en toe een tremolo op zijn piano aangehouden noten, waardoor de toon onstabiel en de intonatie niet meer perfect zuiver was. Meest opvallend was dit in Nachtstück op het moment dat de bomen beginnen te fluisteren. Maar het deed nauwelijks afbreuk aan een voor de rest hypnotiserende vertolking van deze Mayrhofer-compositie.

Zijn lage noten zijn - in vergelijking met bijvoorbeeld de tijd toen hij Alberich zong in Luik - ook meer ontwikkeld en resonanter geworden. Die zijn essentieel voor een lied als Totengräbers Heimweh, waarvan hij een van de beste vertolkingen gaf die ik recent gehoord heb. Hij begon gedreven aan het lied, hield terug in het tweede deel met onder andere een intensiteit die aan "Der Doppelgänger" doet denken als hij "das Kreuz in der Hand" aan de rand van het graf staat, om groots te eindigen.

Het Mahler-blok bevatte slechts drie liederen, maar wel een aantal van de meest overweldigende liederen die Mahler geschreven heeft. Hij wist Um Mitternacht goed te doseren, maar Ich bin der Welt abhanden gekommen liet geen hartverscheurend gevoel achter bij mij. Dat lag misschien ook aan Eric Schneider die, regelmatig afgeleid door het gehoest in de zaal, een redelijk excentrieke pianopartij speelde die zoals gewoonlijk meer op transparantie en heldere, metalen klanken gericht is dan op allesomvattende warmte.

Om te eindigen brachten ze naast bekende Straussliederen - het onvermijdelijke Zueignung, een sfeervolle Die Nacht of een heel mooie Morgen - ook een aantal minder bekende werken. De drie Rückert-liederen (Opus 87) kende ik niet echt, maar bijvoorbeeld Und dann nicht mehr is een lied dat te ontdekken is. Er kwamen nog twee bisnummers... Strauss' Traum durch die Dämmerung en Schuberts Erlkönig, waar de drie karakters ook visueel duidelijk gemaakt werden en enkel de rol van de verteller iets te dramatisch was naar mijn smaak.

Publicatie: maandag 5 november 2012 @ 19:10
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen