ti guarda dal Grande Inquisitor

Agrippina in Gent

De Vlaamse Opera voert Agrippina enkel op in Gent... en dat is eigenlijk spijtig. Want daardoor blijft een deel van het Antwerpse publiek verstoken van deze productie, die één van de betere is van wat de laatste jaren te zien was in de Vlaamse Opera.

Foto
foto © Annemie Augustijns

Mariame Clément - vorig jaar heeft ze Viaggio gedaan - heeft zich laten inspireren door de intriges van de Romeinse keizerin Agrippina om de hele zaak te verplaatsen naar een filmstudio in de jaren '80, waar zich een aflevering van Dallas afspeelt. Het vraagt niet veel fantasie om JR te herkennen in Claudio, diens vrouw Sue Ellen in Agrippina of Lucy Ewing in Poppea. In onvervalste Dallas-stijl, stroomt de whisky rijkelijk.

Als je even abstractie maakt van het Romeinse rijk en zijn keizers, dan blijkt het allemaal nog goed te kloppen ook... zonder dat het libretto veel geweld aangedaan wordt. De filmdecors van Julia Hansen worden door de technici op- en afgerold. Erboven zorgen videobeelden voor bijkomende sfeer. In deze productie wordt Claudio de CEO van een Texaanse oliefirma. Tijdens een "board meeting" probeert Agrippina haar zoon Nerone haar man te laten opvolgen, nadat hij - weliswaar ten onrechte - dood verklaard werd.

Ook muzikaal is het een geslaagde avond, onder de leiding van Paul McCreesh. Ann Hallenberg is, zoals verwacht, een fenomenale Agrippina die op eenzame hoogte staat als ze "Pensieri, voi mi tormentate" zingt. Renata Pokupic werd na het eerste bedrijf aangekondigd als zijnde ziek, maar desalniettemin was ze een goede Nerone. Elena Tsallagova sprankelde als Poppea. Kristina Hammarström was een wat bleke Ottone en Umberto Chiummo had af en toe intonatieproblemen als Claudio.

Publicatie: zondag 28 oktober 2012 @ 23:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen