ti guarda dal Grande Inquisitor

John Mark Ainsley in deSingel

Het liedseizoen van deSingel werd afgetrapt met een liedrecital van John Mark Ainsley en Roger Vignoles. Spijtig genoeg was de zaal meer dan half leeg. Ainsley is nochtans een begenadigd liedzanger, maar bij het grote publiek niet zo bekend als die andere Britse tenor... of zou het programma toch iets te ontoegankelijk geweest zijn. Ze brachten geen Schubert of Schumann, maar een volledig programma met grotendeels onbekende Engelse liederen. De afwezigen hadden hoedanook ongelijk.

FotoAinsley zingt met een uitstekende stembeheersing en tekstprojectie, een oneindige adem en een fantastisch homogene stem zonder dat er ook maar enige indicatie van een registerovergang zou zijn. De honingzoete textuur van zijn stem bezit nog alle flexibiliteit om de loopjes en zelfs een perfecte triller te zingen tijdens het eerste groepje Purcell-liederen. In de Songs for Ariel van Michael Tippett blijkt zijn naturel om met moderner repertoire om te gaan.

Na de pauze kwam als eerste een groepje oorlogsliederen van vijf verschillende componisten, waaronder een aangrijpende With rue my heart is laden van Butterworth of The children van MacMillan dat echt naar de keel greep. Ze eindigden met iets lichter repertoire op teksten van Shakespeare waarin Ainsley ook al zijn vocale kleuren uit de kast haalde voor Pretty ring time van Warlock.

Publicatie: vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:44
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen