ti guarda dal Grande Inquisitor

Lulu in de Munt

Lulu van Alban Berg behoort tot één van de belangrijkere opera's van de twintigste eeuw. Alhoewel ik me weinig emotioneel betrokken voel door de muziek van deze opera, vind ik het verdienstelijk dat de Munt dit werk nog eens programmeert, ook al is het dan in een enscenering van Krzysztof Warlikowski.

Foto
foto © Bernd Uhlig

In deze productie werkt Warlikowski me voor een keer niet op de zenuwen zoals bij zijn vorige regiepogingen in de Munt. Maar dat betekent nog niet dat het een erg boeiende enscenering is. Hij vertrekt vanuit één idee - het derde tafereel van het eerste bedrijf waaruit blijkt dat Lulu een danseres is - en blijft daar dan ook bij. Lulu is een ballerina - verdubbeld in een jonge onschuldige versie en een volwassen ballerina in zwarte tutu - die even gemakkelijk van pruik wisselt als van naam.

Het eenheidsdecor bestaat uit een roltrap die niet rolt en een glazen kooi... die zowel dienst doet als beestenkooi in de proloog, atelier van de schilder als gevangenis voor Lulu. Het maakt de scènewisselingen vooral gemakkelijker. Maar alles speelt zich op dezelfde plaats af, waardoor het verhaal onduidelijker wordt en er weinig evolutie merkbaar is, afgezien van oppervlakkigheden als een strippende ballerina of zangers in rare pakjes. Deze productie laat me dan ook emotioneel even koud als Bergs muziek.

Barbara Hannigan zong onlangs nog de operaproductie van Passion en maakte nu haar debuut als Lulu. Ze zet een bovenaardse prestatie neer, zowel op dramatisch als vocaal vlak. Ze moet niet alleen een half bedrijf op spitzen lopen, maar doorloopt tegelijkertijd alle emoties van Lulu. Voor elke scène vindt ze weer een nieuwe vocale kleur. Enkel een paar hyperhoge noten klonken wat mager. Ik had ook de alternatieve bezetting met Kerstin Avemo moeten horen, maar om een of andere reden heeft ze slechts één avond gezongen en al de andere voorstellingen aan Hannigan overgelaten, waardoor ik haar spijtig genoeg gemist heb.

Publicatie: donderdag 25 oktober 2012 @ 8:09
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Opera, 15-10-2017 8:35
2 opmerkingen

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Opera, 8-10-2017 20:46
1 opmerking

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Opera, 2-10-2017 17:01
6 opmerkingen

Juan Diego Florez in Antwerpen

De Antwerp Symphony Orchestra heeft de ambitie om elk seizoen in de Koningin Elisabethzaal te openen met een grote operaster. Gisteren werd hun seizoen afgetrapt met het vocale vuurwerk van Juan Diego Florez, Christopher Franklin dirigeerde.

Concert, 1-10-2017 10:04
0 opmerkingen

Oktober 2017

In oktober begint het Met-cinemaseizoen met Norma in een sterbezetting, de Waalse Opéra brengt ook Bellini's opera in een iets mindere bezetting. Er staat ook veel Mozart op het programma, met een nieuwe productie van Lucio Silla in de Munt, een opvoering van Cosi fan tutte in het Concertgebouw en Die Zauberflöte in de cinema. De fans van Marie-Nicole Lemieux zullen hun hart kunnen ophalen aan haar Tancredi in het PSK, of haar liedrecital in deSingel.

Toekomstmuziek, 29-9-2017 18:04
0 opmerkingen