ti guarda dal Grande Inquisitor

Boris Godunov in Dortmund

Boris Godunov bestaat grosso modo in twee versies. De nieuwe productie van de opera van Dortmund volgt grotendeels de eerste versie van Mussorgsky - dus zonder Pools bedrijf - maar eindigt met de revolutiescène uit de tweede versie. Persoonlijk vind ik dat een overbodig toevoeging na de sterfscène van Boris...

Foto
foto © Thomas M. Jauk

Ondanks die extra scène heeft Katharina Thoma wel een duidelijke regie bedacht tegen een afgestoken betonnen eenheidsdecor. Tijdens de korte ouverture laat ze er geen twijfel over bestaan dat Boris effectief de jonge Dimitri laat vermoorden. Hetzelfde jongetje komt nog eens terug tijdens Boris' hallucinatie. De enige wat vreemde keuzes zijn de flirterige portrettering van de herbergierster en de voedster die vrij denigrerend omgaat met Xenia en Fjodor. Voor de rest is het een redelijk klassieke productie, ondanks de 20ste eeuwse kostuums.

Lancelot Fuhry dirigeerde een gezwinde uitvoering en had, vooral wat de bassen betreft, een sterke bezetting ter beschikking. Renatus Mészár weet te boeien tijdens de verschillende monologen van Boris, zonder echter te ontroeren. Christian Sist leende zijn zeer expressieve stem met een grote dynamiek aan de rol van Pimen. Wen Wei Zhang viel als Varlaam vooral op door zijn uitstekend legato en heldere voordracht.

Publicatie: zondag 21 oktober 2012 @ 20:33
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen