ti guarda dal Grande Inquisitor

La bohème in Frankfurt

Gisteren liep er veel jeugdig volk rond in de opera van Frankfurt. La bohème is dan ook een voor de hand liggende keuze om mensen warm te maken voor opera. De grauwe productie van Alfred Kirchner is dan wel niet helemaal traditioneel, maar ze leidt ook niet tot wenkbrauwengefrons. Hét aandachtspunt van deze voorstelling was echter de opvallend jonge bezetting.

Foto

Grazia Doronzio zong de titelpartij. Ze begon nog enigszins haperend met "Mi chiamano Mimi", maar haar stem bloeide mooi open in het aansluitend duet. Haar eerste grote ontroeringsmoment kwam met "Donde lieta usci" als ze op een aangrijpende manier afscheid neemt van Rodolfo.

Haar Rodolfo was de Roemeense tenor Teodor Ilincai. Hij heeft een gigantische, zij het lyrische, stem die moeiteloos door het orkest gaat. Zijn overgangsnoten - vooral dan in "Che gelida manina" - zijn nog wat kleurloos, maar zijn hoogte is uitstekend met warmte en kleur. Hij zingt die hoge noten wel meestal als een losstaande noot, zonder ze organisch te integreren in de tekst die hij zingt... maar ongetwijfeld een zanger om in de gaten te houden.

Musetta werd gezongen door de Amerikaanse Brenda Rae. Ze heeft een lichte hoge sopraan, die volgens mij eerder geschikt is voor het Gilda-en-Olympia-repertoire dan voor Puccini. Ze weet wel te schitteren in haar wals, maar alles wat eraan voorafgaat draagt niet in de zaal... en tijdens het slot van het derde bedrijf verdwijnt ze volledig in het orkest. Hetzelfde geldt min of meer voor de Marcello van Daniel Schmutzhard. Hij heeft een mooie lyrische bariton, maar als het orkest aanzwelt tijdens de dramatischere momenten, dan komt hij wat slagkracht tekort. Hoedanook zijn dit ook twee zangers die ik wel wil terughoren in iets geschikter repertoire.

Publicatie: zondag 14 oktober 2012 @ 10:36
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen