ti guarda dal Grande Inquisitor

Edita Gruberova in Luik

Sommige zangers lijken niet te beseffen wanneer het tijd is om afscheid te nemen van het podium. Het "belcanto"-concert met waanzinaria's dat Edita Gruberova gisteren in de opera van Luik gaf, was ronduit pijnlijk. Maar gelukkig heeft ze nog een trouwe schare fans die alles wat ze doet luidruchtig bejubelt en zo voor enige ambiance zorgt.

FotoHet is ongeveer tien jaar geleden dat ik haar voor de eerste keer live opera hoorde zingen, Lucia in München. En ook toen vond ik al dat ze met rasse schreden haar vervaldatum naderde. Ook haar Muntdebuut met Norma was niet echt fameus. En het concert gisteren was helemaal rampzalig.

Na de ouverture van La favorite zong ze Elisabetta's aria "L'amor suo mi fe' beata" uit Roberto Devereux, die helemaal niet meer in haar stem past. In de laagste helft van haar stem spreekt ze in plaats van te zingen, haar adem is kort, haar mezza voce bestaat hoofdzakelijk uit fluisternoten die nauwelijks dragen. Het staccatowerk in de loopjes lijkt meer op een haperend glissando. Haar trillers zijn die naam niet meer waardig.

In de hoogte heeft ze wel nog een paar goede noten. Zo begon ze Lucia's waanzinscène "Il dolce suono" met een mooi messa di voce. Piano noten dragen in dat register wel zoals het moet. De dialoog met de dwarsfluit zat ook wel goed. Maar ze mag vooral niet forte zingen, dan wordt haar stem lelijk en is ze niet meer helemaal juist... zoals pijnlijk duidelijk werd op het einde van "Ardon gl' incensi".

Bellini's Elvira en Thomas' Ophélie na de pauze heb ik overgelaten aan haar fans...

Publicatie: vrijdag 5 oktober 2012 @ 19:20
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen