ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Lied von der Erde in deSingel

Tijdens de Rotterdamse Operadagen werd vorig jaar Das Lied van der Erde opgevoerd in een scenische versie van Neil Wallace (tevens artistiek directeur van De Doelen). Het werk werd door Reinbert de Leeuw bewerkt voor het Asko Schönberg-ensemble. Deze voorstelling was gisteren te zien in de Rode Zaal van deSingel.

Foto

Mahler noemt het een "symfonie voor tenor, alt en orkest", maar ik zie het liever als een liedcyclus met orkest. Ik ben dan ook een grote voorstander voor gereduceerde versies waardoor de intimiteit van het liedaspect veel beter tot uiting komt. De zangers hoeven dan ook niet constant moeite te doen om over een Mahleriaans orkest te brullen om nog enigszins verstaanbaar te zijn (wat ik ook altijd een probleem vind bij de orkestversies van de andere liedcycli).

Desalniettemin had ik de indruk dat tenor Yves Saelens constant tegen de limiet van zijn stem stond te zingen wat resulteerde in één eenheidsklank voor zijn drie liederen. Mezzo Birgit Remmert klonk daarentegen veel natuurlijker, al was haar stem in de hoogte wat mager en kon ze me zelfs in Der Abschied nooit echt ontroeren. Een en ander kan ook te maken hebben met de afstandelijke akoestiek van de Rode Zaal. De stemmen bleven als een wolk boven het podium hangen en kwamen nooit echt in de zaal.

De opstelling met het ensemble op de linkse helft van het podium vond ik niet helemaal ideaal en kwam enigszins rommelig over. De enscenering van Wallace speelt zich af op de rechtse helft en heeft vooral sfeerschepping tot doel en wil geen dramatische lijn in de zes liederen krijgen. Op het podium ligt een hoopje "aarde" waar Yves Saelens op het einde van Das Trinklied vom Jammer der Erde zijn "goldner Pokal" induwt. Verder staan er een paar tuinstoelen waar vooral de mezzo gebruik van maakt. Op de achterwand wordt een video geprojecteerd met beelden van de tuin en bergen rond het componeerhuisje van Mahler in Toblach. Tijdens het lange orkestraal tussenspel voor de laatste strofe van Der Abschied komt "De Dood" de tenor halen.

Publicatie: zondag 9 september 2012 @ 11:38
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking