ti guarda dal Grande Inquisitor

Christiane Karg in Schwarzenberg

Het liedrecital van Christiane Karg en Wolfram Rieger was één van de Schubertiade-recitals waar ik naar uitkeek. Ik was zeer gecharmeerd door haar debuut-CD Verwandlung - Lieder eines Jahres en was benieuwd om haar live aan het werk te horen.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Hoge verwachtingen hebben het gevaar in zich dat ze niet ingelost worden, vocaal en interpretatief heeft ze die verwachtingen wel degelijk ingelost. Ze heeft een lichte sopraan met een uitstekende tekstprojectie. Haar stem is niet gigantisch groot, maar zelfs haar pianissimo's dragen perfect tot achter in de zaal. Ze weet allerlei details in te kleuren en ze schrikt er niet voor terug om heel af en toe meer borstregister in haar stem te injecteren.

Maar de keuze van haar programma was problematisch. Op papier leek het wel mee te vallen met Mignon-Lieder van Schubert voor en die van Wolf na de pauze. In het eerste geval aangevuld met een aantal "Mädchen-Lieder", ala Suleika, en in het tweede geval een selectie uit het Spanisches en Italienisches Liederbuch. Maar het geheel bleek in de praktijk veel te glad met weinig textuur.

Zeker de eerste helft was één matige tot langzame stroom aan mezzo forte noten, die heel snel gaat vervelen. Pas tegen het einde aan kwam een eerste stekel om de monotonie te doorbreken met Kennst du das Land, na een eerder stekeltje met Gretchen am Spinnrade. Wat ook meespeelt, is dat ze de minder bekende versies van de Mignon-Lieder zong. Nu, op een Schubertiade mag je veronderstellen dat iedereen wel de bekende D877-versie kent en dan is het interessant om ook eens de eerdere versies te horen... al zijn ze dan iets minder boeiend. Maar dan had ze beter ook voor wat meer contrast gezorgd met haar keuze aan andere Schubert-liederen.

Het tweede deel volgde identiek het zelfde patroon. Ze begon met vier liederen uit het Spanisches Liederbuch, allemaal van het gezapige type. Ook hier valt weinig op te merken aan elk lied op zich. Het is weer wachten op Kennst du das Land om wat pit in het recital te brengen... wat ze dan ook met verve doet.

Het grote contrast komt met haar selectie uit het Italienisches Liederbuch. Ze kiest een aantal van de humoristische liederen, zoals een verleidelijk Du denkst mit einem Fädchen mich zu fangen, een bijtende Nein, junger Herr of een strakke Ihr jungen Leute, die ze allemaal perfect voordraagt. Tussendoor kwam het serieuzere O wär’ dein Haus durchsichtig wie Glas om af te sluiten met een koket Ich hab in Penna einen Liebsten wohnen.

Christiane Karg is een interessante zangeres, maar hopelijk zingt ze volgend jaar een iets gevarieerder programma.

Publicatie: donderdag 6 september 2012 @ 9:07
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen