ti guarda dal Grande Inquisitor

Michael Volle in Schwarzenberg

Naast de obligate Schubert-cycli begint Brahms' Die schöne Magelone stilaan een regelmatige gast te zijn op de Schubertiade. Dit jaar zou Thomas Quasthoff de liederen van Graaf Peter zingen, maar na zijn recent en onverwacht afscheid van het zangerspodium ging dat niet door. Bariton Michael Volle werd de vervanger, Quasthoff nam wel de rol van verteller op zich. Helmut Deutsch was de pianist.

Foto
foto © Schubertiade Schwarzenberg

Thomas Quasthoff benadert de spreekrol met dezelfde expressiviteit als toen hij nog zanger was. Hij las de tekst - in de versie van Brigitte Fassbaender - met veel variatie en kleur. De bindteksten sprak hij met neutrale stem, maar de verschillende karakters - Peter, zijn moeder, Magelone - kregen elk een eigen "stem". Zo was de stem van Magelone iets hoger en iets sneller, zonder echter in een extreme hoorspelstijl te vervallen.

Ik had natuurlijk gehoopt dat Michael Volle een fractie van Quasthoffs expressiviteit zou bezitten... maar hij beschikt niet over de finesses van een echte liedzanger. In de liederen dat hij lustig kan doorbrullen, zoals het galopperende Traun! Bogen und Pfeil sind gut für den Feind of het stormachtige So tönet denn, schäumende Wellen, komt het allemaal nog goed. Maar veel liederen vragen toch iets meer subtiliteit.

Het mezza voce eerste deel van Sind es Schmerzen, sind es Freuden was een verdienstelijke poging, maar het kostte veel moeite en de melismen met kleine nootjes werden overzongen. Wat later in de cyclus komt het slaaplied Ruhe, Süßliebchen, im Schatten, waarin hij dan wel een correcte piano-uitdrukking vond.

In de cyclus komen ook de twee vrouwen aan het woord. Het lied van Magelone was dan wel mooi melancholisch maar verschilde eigenlijk niet qua karakter van een melancholische Graaf Peter. Het lied van Sulima Geliebter, wo zaudert dein irrender Fuß? overtuigde vooral omwille van het dansante karakter dat uit de piano opborrelde.

Ik ben nu drie recitals ver in de Schubertiade en wacht nog altijd vol ongeduld op het eerste recital dat me van mijn stoel blaast...

Publicatie: zondag 2 september 2012 @ 16:40
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Parijs 2018-2019

Met drie operahuizen is Parijs één van de drukkere operasteden van Europa. De Opéra National de Paris heeft volgend seizoen weer een uitgebreide programmatie, weliswaar met een paar regisseurs die ik probeer te vermijden... De Opéra Comique is voorlopig iets minder interessant dan in de voorgaande seizoenen.

Toekomstmuziek, 20-8-2018 18:01
1 opmerking

Amsterdam 2018-2019

Binnenkort begint het operaseizoen weer. Hoog tijd om eens over de grens te kijken naar wat in het buitenland te beleven zal zijn. Amsterdam is eerst aan de beurt, met de voorstellingen in het Muziektheater en het Concertgebouw.

Toekomstmuziek, 18-8-2018 15:29
2 opmerkingen

Klemens Sander - Das lyrische Intermezzo

Tot ongeveer tien jaar geleden had men in Brussel een reeks "Muziek en Poëzie", waarin liederen gezongen en gedichten voorgedragen werden. De recente CD "Das lyrische Intermezzo" van de bariton Klemens Sander, de pianiste Uta Sander en de acteur Cornelius Obonya had perfect in die reeks gepast.

CD's, 11-8-2018 17:08
0 opmerkingen

Andrè Schuen - Wanderer

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat de recente CD van Carolyn Sampson dé Schubert-opname van het jaar zou worden... en dan verschijnt Wanderer met bariton Andrè Schuen en pianist Daniel Heide. Het is een overdonderend mooie CD, niet in het minst omwille van de intelligente opbouw.

CD's, 6-8-2018 19:05
0 opmerkingen

Sebastian Noack - Hans Sommer: Ballads & Romances

Ik kende de bariton Sebastian Noack vooral als oratoriumzanger. Op zijn jongste lied-CD (die blijkbaar al in 2013 opgenomen werd) met pianist Manuel Lange ontpopt hij zich tot een begenadigd liedzanger.

CD's, 1-8-2018 21:53
0 opmerkingen

Marlis Petersen - Dimensionen: Welt

Met "Das Ewig-Weibliche" heeft Marlis Petersen een paar jaar geleden een thematische CD opgenomen met Goethe-liederen waarbij ze ook het minder bekende repertoire niet vergat. Nu is ze samen met pianist Stephan Matthias Lademann aan een iets grotere onderneming begonnen: een trilogie met drie "Dimensies des Zijns".

CD's, 27-7-2018 20:50
0 opmerkingen

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen