ti guarda dal Grande Inquisitor

Les pêcheurs de perles in Parijs

De respectievelijke aria's van Leila en Nadir duiken regelmatig op in concerten, zangwedstrijden en CD's, en het "duet van de Parelvissers" is zelfs bij het grote publiek bekend... maar toch wordt Les pêcheurs de perles nauwelijks scenisch opgevoerd. Gelukkig is er nog de Opéra Comique om dit recht te zetten.

Foto
foto © Pierre Grosbois

Yoshi Oida tekende voor de regie, hij is bij ons bekend van zijn enscenering van Nabucco in Luik. Deze "Parelvissers" is trouwens een co-productie met de Waalse Opera en zal daar vermoedelijk één van de komende seizoenen ook opduiken.

Hij maakt Zurga tot de centrale figuur van de opera. Zurga opent de voorstelling als hij met een fakkel een vuur aansteekt, naar de rand van het podium komt en zijn dolk trekt. Een paar uur later eindigt de opera met Zurga die op dezelfde plaats zijn dolk tegen zijn keel plaatst nadat hij Leila en Nadir heeft laten ontsnappen. Ondertussen heeft hij zijn vriendschap met Nadir bezongen, heeft die vriendschap onder druk gestaan, heeft hij zijn liefde voor Leila opgegeven, en heeft hij Nadir gered, ter dood veroordeeld en hem opnieuw gered. Er zijn hoofdrollen denkbaar met minder inhoud.

Het is een sobere voorstelling geworden in een eenheidsdecor met beperkte attributen. De houten skeletten van één tot drie vissersboten hangen hoog boven het podium en werpen sfeervolle schaduwen op de achterwand. Een echte koorregie is onbestaande. Yoshi Oida beperkt zich tot hen statisch op te stellen. De toevoeging van een tiental dansers zorgen voor wat beweging tijdens de koorscènes en bepaalde aria's, allemaal heel verzorgd en esthetisch verantwoord.

Met een eersteklasbezetting is niet veel meer nodig en de Opéra Comique heeft die ook (bijna) weten te verzamelen. De sopraan Sonya Yoncheva viel wat uit de toon... en dat kan letterlijk genomen worden. Het grootste deel van haar stem klinkt goed, ze beschikt over een bescheiden triller en ze zong bijvoorbeeld een uitstekende "Comme autrefois". Maar in de hoogte, onder andere in "O Dieu Brahma", is haar stem enkel lelijk, luid en kleurloos... en niet altijd juist.

De drie mannenrollen waren beter bezet. Dmitry Korchak hebben we onlangs als Rodrigo gehoord in de Munt. Hij heeft de ideale stem voor de rol van Nadir, licht en flexibel met een gemakkelijke hoogte, een stijlvolle frasering en mooi Frans... wat zijn aria "Je crois entendre encore" tot een vocale lekkernij maakte. André Heyboer heeft een krachtige en homogene bariton met een mahoniehouten diepte en een stevige hoogte. Zijn Zurga straalt autoriteit uit maar weet ook te ontroeren tijdens "L'orage s'est calmé". Met Nicolas Testé hadden we tenslotte een luxueus bezette Nourabad.

Publicatie: maandag 25 juni 2012 @ 12:50
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
5 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen