ti guarda dal Grande Inquisitor

Manon in Luik

De crisis heeft ook Luik bereikt. De Waalse opera moet besparen en er staan een aantal banen op de tocht. Vorige donderdag - de dag van de première van de nieuwe Manon-productie - organiseerden ze een staking, waardoor de voorstelling gisteren de feitelijke première was.

Foto

Stefano Mazzonis di Pralafera heeft een flashback-enscenering gemaakt. Ze begint voor een gaas waar Des Grieux en Lescaut Manon komen opzoeken in haar gevangenis... en ze overlopen haar leven als een sprookjesboek. Elke scène wordt een "blad" van het decor omgeslagen. Haar gevangenistafel wordt de hele voorstelling meegesleept en is zowel de "petite table" in het Parijse kamertje, het altaar in St-Sulpice of de goktafel in Hotel Transylvanie. Manon zingt "Je suis encor tout étourdie" nog voor het gaas terwijl achter het gaas een dubbel haar rol speelt, maar na de aria gaat het gaas omhoog en neemt de zingende Manon haar plaats in en volgt een redelijk traditionele productie.

Ik had de indruk dat de muzikale uitvoering te lijden had onder de extra rustpauze tijdens de staking. Ik weet niet of er sinds de generale nog gerepeteerd werd, maar vooral de koorscènes en ensembles hingen niet echt aan elkaar waardoor er te vaak dode momenten waren. De solisten maakten een en ander gedeeltelijk goed.

Oorspronkelijk zou June Anderson de titelrol zingen, maar ze heeft geannuleerd tijdens de repetities. Op haar website schrijft ze:

En raison d'une mésentente fondamentale entre le metteur en scène et moi concernant l'Acte I, et malgré plusieurs compromis de ma part, le tout additionné d'un cambriolage dont j'ai été victime à Liège, j'ai malheureusement dû annuler ma participation à la production de MANON de l'Opéra Royal de Liège/Wallonie.

De jonge Spaanse sopraan Silvia Vázquez nam de fakkel over. De eerste helft van de voorstelling zingt ze een goede Manon met een uniek stemgeluid, al zijn haar hoge noten losgekoppeld van de rest van de stem wat haar frasering in gedrang brengt. Voor "Je suis encor tout étourdie" klonk ze niet jeugdig genoeg, maar gezien de keuze om deze aria als flashback te zingen, was dat niet zo problematisch. In het tweede deel (vanaf de St-Sulpice-scène) lijkt haar stem plots een maat kleiner geworden en was ze minder overtuigend.

De echte ster van de avond was echter Ismaël Jordi die een fantastische Chevalier des Grieux zong. Zijn stem straalt met zijn typische metalen kleur en timbre. In zijn droom "En fermant les yeux", maar ook tijdens "Ah, fuyez, douce image", geeft hij blijk van een degelijk mezza voce en adembenemende pianocultuur. Pas - en enkel - tijdens het dramatische einde in St-Sulpice mist hij wat gewicht.

Massimiliano Gagliardo liet daarentegen weinig indruk na als Lescaut. Voor vader des Grieux hebben ze nog eens de ondertussen rasperige stem van Marcel Vanaud uit de kast gehaald. Bij de kleinere rollen was Guy de Mey een geëngageerde Guillot de Morfontaine.

Met deze productie wordt na drie seizoenen eindelijk afscheid genomen van de tent. Wie Manon nog wil zien maar niet naar Luik wil reizen, kan daarvoor morgen (20 juni) terecht op de live webstream van de voorstelling.

Publicatie: maandag 18 juni 2012 @ 18:29
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen