ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucia di Lammermoor in Riga

Van de vier opera's die ik tot nu toe op het Operafestival van Riga meegemaakt heb, is Lucia di Lammermoor de minste... een weinig boeiende enscenering met zangers die weinig belcanto-kaas gegeten hebben.

Foto

Andrejs Zagars, tevens de intendant van het operahuis, was eerder al verantwoordelijk voor de enscenering van Yevgenij Onegin. Hij laat Lucia zich afspelen in het Italië van de jaren '30. Dat geeft de mogelijkheid aan de decorontwerper om een monumentaal, maar saai, eenheidsdecor van witte marmer te ontwerpen. En de kostuumontwerper kan het koor uitdossen met Mussolini's zwarthemden en andere grijze legeruniformen.

Op zich stoort dat allemaal niet, de afwezigheid van enige personenregie stoort wel. Als dat dan gecompenseerd zou worden met fantastische zangers, dan zou de zaak nog gered kunnen worden...

Marina Rebeka is een Letse sopraan die ook internationaal carrière aan het maken is. Ze beschikt over een mooie klankkwaliteit en een homogene niet al te grote stem, die ongetwijfeld ideaal past bij de grote lyrische Mozartrollen. Maar voor Lucia wil ik toch iets meer.

Haar totaal gebrek aan trillers zijn een gemis in "Regnava nel silenzio". Coloraturen worden met slordig uitgewassen staccato afgewerkt. Er gaat weinig dramatische expressie uit van haar frasering met bijvoorbeeld hoge noten die betekenisloos weggeslingerd worden. Maar dat alles belet het publiek niet om wild te worden na haar waanzinsscène die bij momenten eerder hysterisch verismo dan waanzinnig belcanto is.

Murat Karahan begint aanvankelijk met een beperkte stem aan de rol van Edgardo. Pas in het stretta van zijn duet met Lucia begint hij min of meer normaal te klinken. In het laatste bedrijf brult hij zich door "Tombe degl'avi miei", maar weet zich te herpakken voor "Tu che a Dio spiegasti l'ali". Janis Apeinis was drie dagen geleden nog een goede Onegin. Nu was hij een degelijke Enrico, maar ook zonder veel potten te breken.

Publicatie: zondag 10 juni 2012 @ 8:22
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
0 opmerkingen

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen