ti guarda dal Grande Inquisitor

Mazeppa in Riga

Mazeppa blijft één van die Tchaikovsky-opera's die veel te weinig opgevoerd wordt, maar die we een paar jaar geleden wel in de Vlaamse Opera hebben leren kennen. Voor de nieuwe productie in Riga werd een volledig Kroatisch artistiek team aangetrokken - het is een co-productie met de opera van Zagreb - met regisseur Ozren Prohic aan het hoofd.

Foto

Het is een moderne en strakke productie geworden zonder poging tot historisch realisme. Het minimale decor wordt gedomineerd door een grote stalen winkelhaak (symbool voor het huis van Kochubey) dat op een draaiplatform staat. Zwart-wit videobeelden - het lijken fragmenten te zijn uit de films van Sergei Eisenstein - zorgen voor afleiding tijdens de monoloog van Mazeppa of tijdens het Poltava-intermezzo. Oekraïne is aanwezig via de bekende Tymoshenko-vlecht die alle vrouwen dragen... Maria laat haar haar los hangen nadat ze voor Mazeppa gekozen heeft.

Er zijn weinig echt zwakke schakels in een bezetting die aangevoerd wordt door de Mazeppa van Edem Umerov, een stevige bas-bariton die in het derde bedrijf wel vermoeid begint te klinken. Aira Rurane heeft een gigantische stem in typisch Slavische stijl, waarmee ze moeiteloos door het orkest én het koor snijdt. Ze geeft een heel indrukwekkende vertolking van Maria, maar ontroert nooit... ook niet tijdens haar slaaplied op het einde van de opera. Het is wel spijtig dat ze haar hoogte intonatiegewijs niet onder controle heeft.

De bas Krisjanis Norvelis weet daarentegen wel te ontroeren. Hij is een wat houterige Kochubey, maar zijn doorleefde prestatie tijdens de gevangenisscène is het meest aangrijpende moment van de voorstelling. Mikhail Makarov is een robuuste Andrei, maar hij zingt te veel op kracht om mooi te zijn. Elena Vitman zong tenslotte Maria's moeder Lyubov met een magnetische uitstraling.

De twee vorige avonden was ik niet echt onder de indruk van het orkest, en begon al lichtjes te panikeren omdat er zondag nog een Götterdämmerung op het programma staat. Maar voor deze Mazeppa stond hun chef-dirigent Modestas Pitrenas in de orkestbak. Hij wist de verschillende pupiters én het koor samen te houden en mooi expansieve momenten te creëren tijdens de instrumentale delen. Hopelijk houden ze die kwaliteit vast voor de volgende voorstellingen...

Publicatie: zaterdag 9 juni 2012 @ 14:44
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen