ti guarda dal Grande Inquisitor

Yevgenij Onegin in Riga

Net zoals bijvoorbeeld de operahuizen van München of Zürich, organiseert de Opera van Riga al geruime tijd een operafestival waar ze op twee weken tijd hun beste producties van de vorige seizoenen opvoeren. De eerste in de rij is Yevgenij Onegin in een productie van Andrejs Zagars.

Foto

Het operahuis heeft haar eigen ensemble met hoofdzakelijk Letse zangers waarmee ze de overgrote meerderheid van hun bezettingen vullen, zo ook de twee mannelijke hoofdrollen.

Janis Apeinis zong Onegin met een kernige bariton met veel expressiemogelijkheden die ook in de hoogte mooi openbloeit tijdens zijn slotaria. Viesturs Jansons was daarentegen een zwakke Lenski met een weinig projecterende tenor die niet echt vrij klinkt. Pas in het eerste deel van "Kuda, kuda" had ik het gevoel dat er toch een stem aanwezig was, maar even later klapte hij terug dicht. Voor Gremin hadden ze de Oekraïense bas Sergey Kovnir aangetrokken. Deze jonge bas heeft een machtig geluid dat tot in de diepste regionen mooi klinkt.

Ook de twee vrouwelijke hoofdrollen waren Russische import. Gelena Gaskarova, een jonge Mariinsky-zangeres, kon me maar matig overtuigen als Tatiana. Ze zingt met een twijfelachtig legato, maar vooral met een zeer zwakke lage en middenstem. Pas als ze naar het hoger register gaat, klinkt haar stem gigantisch maar dan duikt er regelmatig een breed vibrato op. De Olga van Sofia Fainberg heeft daarentegen wel een mooie en homogene mezzo.

Andrejs Zagars heeft een sobere productie gemaakt in een eenheidsdecor rond een verhoogd vierkant van pakweg zes op zes meter. De wanden zijn grote videoschermen waar vooral natuurbeelden op verschijnen. Aanvankelijk dacht ik dat het foto's waren, maar een dwarrelend blad of een licht bewegende tak verraadden dat het trage videobeelden waren.

Dat vierkant vervult verschillende functies. Met telkens wijzigende aankleding is het ofwel het bed van Tatiana, de feesttafel tijdens haar feest of een verlaten straat voor het duel. In het laatste bedrijf worden het negen kleine podiumpjes waarop zich Onegins nachtmerries afspelen nadat hij zijn vriend neergeschoten heeft (er is geen dansscène tijdens de polonaise) of negen bedden in Tatiana's kamer.

Grappig was trouwens de karaktertekening van Larina en Filipjevna. Zeker in het eerste bedrijf lijken ze wel een komisch duo te vormen waarbij Larina aan een zekere Hyacinth Bucket doet denken. Er waren ook twee Triquets voorzien die elk een stroofje zongen van de Ode aan Tatiana en een duetversie van het refrein, weliswaar in het Russisch in plaats van het Frans.

Publicatie: donderdag 7 juni 2012 @ 8:56
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen