ti guarda dal Grande Inquisitor

Il trovatore in Bonn

Verdi wilde aanvankelijk Il trovatore de titel "La zingara" geven, aangezien Azucena eigenlijk de hoofdrolspeelster. Als de opera van Bonn de Duits-Griekse Chariklia Mavropoulou opvoert als Azucena, is perfect te begrijpen waarom.

Foto

Chariklia Mavropoulou is een weergaloze Azucena. Als ze in het tweede bedrijf de eerste keer haar mond opendoet voor "Stride la vampa" viel ik bijna van mijn stoel. De kwaliteit en grootte van de stem, haar frasering en stijlgevoel, het spelen met dynamiek en messa di voce herinneren aan de grote Azucena's die ik enkel van plaatopnames ken. Met "Condotta ell'era in ceppi" steekt ze nog een tandje bij om te eindigen met een waarlijk hartverscheurende "Il figlio mio". Op dat moment zat ik al een hele tijd op het puntje van mijn stoel. In het vierde bedrijf overtrof ze zichzelf nog eens, met een hoogst expressieve "Troveranno un cadavere muto, gelido... anzi uno scheletro!" en een "Ai nostri monti" die door merg en been gaat.

Caruso zei ooit dat je voor Trovatore gewoon de vier beste zangers ter wereld moet samenbrengen. Eén op vier is geen slechte score, maar de drie andere zangers hebben ook het potentieel om grote Verdi-zangers te zijn of te worden... als ze iets consequenter op de toon zouden zingen in plaats van ernaast.

George Oniani heeft de spinto-slagkracht voor Manrico maar neigt iets te vaak tot brullen, vooral in de heroïsche momenten van "Di quella pira". Aris Argiris zong een stevige "Il balen del suo sorriso" en heeft een onwaarschijnlijk gemakkelijke hoogte zoals ik van een Verdi-bariton verwacht. Irina Oknina is een twijfelgeval. Ze heeft het correcte timbre voor Leonora, maar heeft een omfloerst geluid. "Tacea la notte" werd ontsiert door twijfelachtige intonatie, en het staccatowerk in de loopjes van "Di tale amor" konden ook beter. Maar "D'amor sull'ali rosee" zat dan weer wel perfect.

Dietrich W. Hilsdorf was verantwoordelijk voor een productie die weer gewoon goed en juist aanvoelt. Wie nog eens een volbloed-Trovatore wil horen, kan ik enkel aanraden om naar Bonn te reizen.

Publicatie: maandag 21 mei 2012 @ 17:30
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
0 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen

Geschichten aus dem Wiener Wald in Hagen

Het is niet veel nieuwe opera's gegeven. Amper drie jaar na de creatie bij de Bregenzer Festspiele is Geschichten aus dem Wiener Wald van HK Gruber al aan zijn derde productie toe. Na Bregenz, het Theater an der Wien en de Komische Oper Berlin sluit het Stadttheater Hagen zijn seizoen ermee af. Het is tevens de afscheidsproductie van intendant Norbert Hilchenbach, die tevens tekende voor de regie.

Opera, 25-6-2017 8:48
0 opmerkingen

Sadko in Gent

Sadko is één van die opera's die ik enkel ken van opnames en dan vooral van de drie aria's van de drie vreemde kooplui. De opera van Nikolai Rimski-Korsakov is een echte rariteit, zelfs in Rusland zijn er de afgelopen vijf jaar maar vijf producties van terug te vinden en geen enkele buiten Rusland. Daarvoor alleen al verdient Opera Vlaanderen de nodige lof.

Opera, 23-6-2017 17:12
6 opmerkingen

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen