ti guarda dal Grande Inquisitor

Die lustigen Weiber von Windsor in Bonn

Je zou het ook "Falstaff auf Deutsch" kunnen noemen... Die lustigen Weiber von Windsor van Otto Nicolai behandelt hetzelfde verhaal als Falstaff. Maar daar waar Verdi een absoluut meesterwerk geschreven heeft, is Nicolai's "komisch-phantastische" opera een - weliswaar onderhoudende - traditionele opera.

Foto

Regisseur Tom Ryser probeert iets van dat fantastische te verwerken in zijn productie. Hij voegt drie elfjes toe - gekleed in wit en met witte hoge hoed - die verschillende functies uitoefenen. Tijdens de ouverture beelden ze de aanleiding van de intrige uit... nadat Falstaff op een schrijfmachine twee identieke brieven geschreven heeft, zijn de elfjes de bezorgers van die brieven.

Door middel van ballons worden de briefjes opgelaten tot de respectievelijke balkons van Frau Fluth en Frau Reich. Een van die balkons is het balkon in de zaal, het andere balkon is een kopie op het podium. Decorontwerper Stefan Rieckhoff heeft namelijk de muren van de zaal doorgetrokken als decor.

Het gebruik van ballons is een constante in deze productie en zorgt meteen voor een feestelijk tintje. Ze zijn alomtegenwoordig in de woudscène en respectievelijk rode en groene ballons dienen als herkenning van Anna Reich, maar worden verwisseld met die van Junker Spärlich en Dr. Cajus die met elkaar in de echt verbonden worden (in een Britse telefooncel) terwijl Anna met haar geliefde Fenton trouwt.

De drie elfjes zorgen ook voor een komische noot tijdens de grote aria van Frau Fluth "Nun eilt herbei" als ze proberen een Ikea-kast in elkaar te steken. De Zweedse meubelfabriek is ook de leverancier van de "wåschkørb" waarmee Falstaff (door de drie elfjes) in de Thames gegooid wordt. Samengevat is het een heel verzorgde en verfijnde productie waarbij alle slapstick-valkuilen van komische opera's vermeden worden.

Ook de bezetting is mooi verzorgd. Falstaff is eigenlijk een echte baspartij, een soort voorloper van Baron Ochs. Philipp Meierhöfer heeft niet helemaal die diepte, maar heeft wel een mooie ronde stem die warm de zaal instroomt. De paar lage noten in zijn grote post-Thames-aria "Als Büblein klein" hadden misschien iets meer resonantie mogen hebben, maar voor de rest is hij een elegante Falstaff.

Bij de lustige vrouwtjes viel vooral Julia Kamenik op als Frau Fluth. Haar Duits is nauwelijks verstaanbaar, maar ze heeft een grote sopraan die elk ensemble domineert. Anjara I. Bartz is een expressieve Frau Reich, al is haar stem niet de mooiste. Emiliya Ivanova zong een mooie Anna Reich. De twee heren, Giorgos Kanaris als Herr Fluth en Ramaz Chikviladze als Herr Reich, kwamen niet goed uit de verf. Randall Bills was tenslotte een stralende Fenton.

Publicatie: zondag 20 mei 2012 @ 10:07
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen