ti guarda dal Grande Inquisitor

Der fliegende Holländer in Keulen

De opera van Keulen heeft al een tijdje de reputatie van een degelijk Wagnerhuis. Met hun nieuwe productie van Der fliegende Holländer bevestigen ze dit zowel op scenisch als muzikaal vlak.

Foto

Dietrich W. Hilsdorf maakt altijd relatief klassieke producties, waarbij hij niet al te ver buiten de lijnen van het libretto kleurt. Ook nu is dat het geval, geen excentrieke psychologische ideeën of diepgravende tekstduiding... gewoon een eerlijke en leesbare enscenering. De actie situeert zich in de 19de eeuw in een grote keuken met het portret van de Holländer aan de muur. Achter een gaas en donkere belichting wordt de ontmoeting met het schip van de Holländer in beeld gebracht. De verlossing komt als Senta zichzelf met Eriks geweer doodschiet.

De enige bevreemdende toevoeging is de stomme rol van Samiel. Het is een vrouw met twee gezichten die de Holländer volgt en na diens verlossing zich op Erik richt. Is ze een verdoemde die ooit de Holländer afgewezen heeft ? Of probeert Hilsdorf hiermee de boog te spannen die begint bij Der Freischütz ?

Samuel Youn is een sterke Holländer, die weliswaar een paar Duitse steken laat vallen, maar vooral overtuigt met zijn krachtige en kernige basbariton. Erika Sunnegardh zingt met een licht-dramatische sopraan de rol van Senta, maar komt toch overwegend lyrisch over tijdens haar ballade. Thomas Piffka is een stralende Erik met dramatische kleuren. Jeongki Cho heeft een homogene en lyrische tenor en zingt een mooi Steuersmann-lied. Lars Woldt heeft niet de echt diepe basnoten voor Daland maar was voor de rest wel overtuigend, Diane Pilcher zong Mary met variabele registers.

Publicatie: zaterdag 19 mei 2012 @ 10:05
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Parijs 2018-2019

Met drie operahuizen is Parijs één van de drukkere operasteden van Europa. De Opéra National de Paris heeft volgend seizoen weer een uitgebreide programmatie, weliswaar met een paar regisseurs die ik probeer te vermijden... De Opéra Comique is voorlopig iets minder interessant dan in de voorgaande seizoenen.

Toekomstmuziek, 20-8-2018 18:01
1 opmerking

Amsterdam 2018-2019

Binnenkort begint het operaseizoen weer. Hoog tijd om eens over de grens te kijken naar wat in het buitenland te beleven zal zijn. Amsterdam is eerst aan de beurt, met de voorstellingen in het Muziektheater en het Concertgebouw.

Toekomstmuziek, 18-8-2018 15:29
2 opmerkingen

Klemens Sander - Das lyrische Intermezzo

Tot ongeveer tien jaar geleden had men in Brussel een reeks "Muziek en Poëzie", waarin liederen gezongen en gedichten voorgedragen werden. De recente CD "Das lyrische Intermezzo" van de bariton Klemens Sander, de pianiste Uta Sander en de acteur Cornelius Obonya had perfect in die reeks gepast.

CD's, 11-8-2018 17:08
0 opmerkingen

Andrè Schuen - Wanderer

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat de recente CD van Carolyn Sampson dé Schubert-opname van het jaar zou worden... en dan verschijnt Wanderer met bariton Andrè Schuen en pianist Daniel Heide. Het is een overdonderend mooie CD, niet in het minst omwille van de intelligente opbouw.

CD's, 6-8-2018 19:05
0 opmerkingen

Sebastian Noack - Hans Sommer: Ballads & Romances

Ik kende de bariton Sebastian Noack vooral als oratoriumzanger. Op zijn jongste lied-CD (die blijkbaar al in 2013 opgenomen werd) met pianist Manuel Lange ontpopt hij zich tot een begenadigd liedzanger.

CD's, 1-8-2018 21:53
0 opmerkingen

Marlis Petersen - Dimensionen: Welt

Met "Das Ewig-Weibliche" heeft Marlis Petersen een paar jaar geleden een thematische CD opgenomen met Goethe-liederen waarbij ze ook het minder bekende repertoire niet vergat. Nu is ze samen met pianist Stephan Matthias Lademann aan een iets grotere onderneming begonnen: een trilogie met drie "Dimensies des Zijns".

CD's, 27-7-2018 20:50
0 opmerkingen

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen