ti guarda dal Grande Inquisitor

Juan Diego Flórez in Luik

Per uitzondering zat de Waalse Opera gisteren niet in hun tijdelijke tent, maar in de grote zaal van Le Forum. De aanleiding is de Europese toernee van wereldster Juan Diego Flórez, die ook de vurige stede aandoet. Alessandro Vitiello dirigeerde het programma waarbij de platgetreden paden vakkundig vermeden werden.

Foto

Als opwarmertje begonnen ze met twee aria's van Bononcini en Ciampi, die Florez met gevoel voor nostalgie vertolkte. Het zijn rustige aria's, waarmee hij zijn zelfverzekerde techniek kan etaleren met lange frases, onuitputtelijke adembeheersing, sprankelende dictie en een paar eerste stijlvolle trillers. Met En butte aux fureurs de l'orage van Piccini kregen we het eerste moment van virtusositeit waarvoor hij terecht bekend is. Met La scala di seta en Vedrò qual sommo incanto kwam de enige Rossini-aria van de avond en reeds het einde van het eerste deel.

De twee Franse aria's na de pauze waren, wat mij betreft, het hoogtepunt van de avond. Na een elegante Vainement, ma bien aimée uit Le roi d'Ys volgde een perfecte uitvoering van Au mont Ida met meeslepende tekstvertolking en perfect zittende hoge nootjes voor al die "Evohé"s. Na twee Spaanse liedjes werd het officieel deel afgesloten met Allegro io son uit Rita van Donizetti, een grappige aria die even goed van Nemorino zou kunnen zijn.

In de loop van de avond werden we al getrakteerd op een paar exponenten van Florez' gemakkelijke hoge noten, maar hij deed er nog een schepje bovenop in de drie bisnummers. Met Dein ist mein ganzes Herz maakte hij een zeldzaam uitstapje in het Duits repertoire. Tonio's Ah, mes amis mocht niet ontbreken, maar ze begonnen meteen aan de cabaletta "Pour mon âme", waar al die hoge do's geserveerd worden. Het hoeft geen betoog dat het publiek uit het dak ging, waarna we nog La donna è mobile kregen.

Publicatie: zondag 13 mei 2012 @ 17:08
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen