ti guarda dal Grande Inquisitor

Mei 2012

Deze maand wordt gedomineerd door de Koningin Elisabethwedstrijd, wat vermoedelijk de magere concertkalender verklaart. De Munt heeft nog een paar voorstellingen van Orlando en Otello en de Waalse Opera speelt nog La traviata. Enkel de Vlaamse Opera komt met een nieuwe productie.

FotoDonizetti componeerde enkel de eerste bedrijven van Le duc d'Albe, maar liet de rest onafgewerkt. De Italiaanse versie werd door zijn leerling Matteo Salvi na Donizetti's dood vervolledigd en wordt sindsdien als "Il duca d'Alba" opgevoerd. De Vlaamse Opera heeft aan Giorgio Battistelli gevraagd om de Franse versie af te maken. Deze versie zal op 6 mei in première gaan in Antwerpen en op 25 mei in Gent. Paolo Carignani zal de productie van Carlos Wagner leiden. Alexey Kudrya en Ismael Jordi alterneren in de rol van Henri, Rachel Harnisch zingt Hélène en de titelrol van Alva is voor George Petean. [details]

Juan Diego Flórez komt naar Luik voor een concert op 12 mei. Alessandro Vitiello dirigeert. [details]

Het Bach Collegium Japan van Masaaki Suzuki geeft twee Bach-concerten met het Magnificat en de cantates "Ich hatte viel Bekümmernis" en "Bekennen will ich seinen Namen". De solisten zijn Hana Blazikova, Johanette Zomer, Robin Blaze, Gerd Türk en Peter Kooij. Op 29 mei treden ze op in het PSK [details] en op 31 mei in deSingel [details].

Het verjaardagsfeest van Anima Eterna wordt verdergezet op 30 mei in het PSK. Jos van Immerseel dirigeert dan het Requiem van Mozart, met Andrea Brown, Sophie Hermsen, Markus Schäfer, Thomas Bauer en Harry van der Kamp. [details]

Op 15 mei is er toch één liedrecital, weliswaar in Hasselt. Dietrich Henschel en Michael Schäfer brengen dan "Die schöne Magelone" van Brahms. [details]

Van 9 tot 11 mei geeft Christianne Stotijn een reeks master classes in deSingel. [details]

Publicatie: dinsdag 1 mei 2012 @ 11:50
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen