Il Grand' Inquisitor

La traviata in Luik

Drie jaar geleden was La traviata in de productie van Stefano Mazzonis di Pralafera nog te zien in het Luiks operahuis. Ze wordt nu hernomen in de tent met een bedroevende bezetting.

illustratie

Er waren twee alternerende Violetta's voorzien. Ik hoorde de tweede bezetting met Sabina Puértolas. Ze beschikt over vier verschillende stemmen. Haar middenstem is nog het beste en het meest expressieve. Ze heeft geen noemenswaardige laagte, waardoor ze zelfs in het Libiamo al moet forceren en in het duet met Germont onhoorbaar is. Haar hoogte is wel flexibel genoeg voor "Sempre libera", maar het blijft een kleine stem... zeker als ze naast de Flora van Alexise Yerna staat, wier stem tot voorbij de Maas projecteert. Puértolas heeft ook nog een paar hoge noten, die vooral luid zijn, maar waar geen uitdrukkingskracht vanuit gaat. De eerste bezetting met Annick Massis was vermoedelijk beter...

Haar tegenspeelster was Xavier Cortes. Zijn Alfredo klinkt als een ambitieuze bariton die nog niet uitgedokterd heeft hoe hij zijn passagio moet temmen. Elke noot wordt langs onder aangezet en de iets hogere noten staan allemaal onder druk. Het was dan ook geen goed idee om de alternatieve hoge noot op het einde van "O mio rimorso" te proberen, in plaats van de lagere optie die Verdi voorzien had.

Giovanni Meoni was er drie jaar geleden ook al bij. Zijn Germont blijft van duizelingwekkend niveau en hij is de enige zanger waarvoor het de moeite is om deze Traviata in Luik te gaan beluisteren... maar dat is eigenlijk niet voldoende.

Publicatie: woensdag 25 april 2012 @ 18:14
Rubriek: Opera