ti guarda dal Grande Inquisitor

Jonas Kaufmann in het PSK

De vorige keer dat Jonas Kaufmann nog eens in Brussel was - acht jaar geleden voor Die schöne Müllerin - moest hij optreden voor de halflege zaal van de Munt. Ondertussen is hij uitgegroeid tot een van de meest gevraagde tenors van het moment en zat de grote zaal van het PSK nog eens afgeladen vol. Hij zong opera-aria's, begeleid door het Nationaal Orkest van België onder leiding van Jochen Rieder, afgewisseld met een overvloed aan ouvertures en orkestrale tussenspelen.

Foto

Dit soort evenementen heeft altijd een hoog feestgehalte. Bekende aria's en fans die uit de bol gaan, zorgen voor de sfeer. Enige kritische ingesteldheid wordt dan ook gemakshalve tijdelijk overboord gegooid, nochtans was het niet allemaal rozengeur en maneschijn.

De ruime stem van Jonas Kaufmann is uiteraard fantastisch mooi en met zijn baritonale klank ook aangenaam om naar te luisteren. Maar voor een op-en-top lyrische Italiaanse aria als Cielo e mar, waarmee hij het concert begon, hoor ik toch liever een iets "openere" klank dan de toegedekte noten die hij vaak produceert. La fleur que tu m'avais jetée klonk daarentegen wel helderder en werd bekroond met een messa di voce - "Et j'étais une chose à TOI" - om u tegen te zeggen. Turiddu's Mamma, quel vino è generoso had plots wel de nodige italianità.

Na de pauze kwam zijn huidig Wagner-repertore aan bod met Siegmund en Lohengrin, maar met uiteenlopend resultaat. Winterstürme was ronduit zwak. Om een of andere reden projecteerde zijn stem nauwelijks nog, ofwel probeerde hij té intiem te zingen maar vergat hij even dat hij in een zaal van 2000 man stond. De Lohengrin-ouverture ging naadloos over in een uitstekende Gralserzählung.

Het echt feest kwam na het officiële deel met niet minder dan vijf toegiften. Van Canio en een zeer geslaagde Vesti la giubba via Adriana Lecouvreur kwam hij uit bij operette... en dat was een vergissing. Lehars Freunde, das Leben ist lebenswert was een worsteling om de juist slagroom te vinden. En de Tauber-hit Du bist die Welt für mich was iets beter, maar klonk nog altijd onnatuurlijk charmeloos. Maar het publiek vond het prachtig...

Publicatie: maandag 16 april 2012 @ 19:49
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen