ti guarda dal Grande Inquisitor

La traviata in Metropolis

Het Met-seizoen in de cinema werd afgesloten met Verdi's populairste opera, La traviata, in de "oude" Willy Decker-productie van de Salzburger Festspiele.

Foto

Natalie Dessay maakt met deze voorstellingenreeks haar Violetta-debuut in de Met. Voor de première vorige week moest ze forfait geven wegens ziekte en de vraag was dan of ze de voorstelling gisteren wel zou zingen en hoe. Ze was effectief van de partij, maar haar stem was dat minder. Haar middenstem (en lager) klonk rauw en hees. Haar hoogte klonk nog wel redelijk normaal, afgezien van die ene gemiste hoge noot op het einde van "Sempre libera". Ook in de coloraturen liet ze nog indrukwekkend staccato-werk horen. Interpretatief wist ze wel te overtuigen, en met een versleten stem is "Addio del passato" des te realistischer. Maar eerlijk gezegd had ze beter haar optreden nog wat uitgesteld.

Haar tegenspelers waren Matthew Polenzani en Dmitri Hvorostovsky als zoon en vader Germont. Polenzani heeft een mooie lyrische tenor, maar ik vind hem niet de meest meeslepende zanger die er bestaat. Een minder dramatische Verdi-partij als Germont is perfect voor Hvorostovsky. Hij probeert indruk te maken door zo lang mogelijk te zingen zonder te ademen... wat op zich wel lukt, alleen volgt nadien telkens een luidruchtige ademteug die me snel op mijn zenuwen begon te werken.

De uitgepuurde productie van Willy Decker is voldoende bekend. Voor een betonnen cirkelvormige wand gaat Violetta de confrontatie aan met de mannenwereld. Al de andere vrouwen, afgezien van Annina, dragen hetzelfde zwarte pak als de mannen. Violetta steekt daar met haar rood feestjurkje sterk tegen af. De aanwezigheid van dokter Grenvil aan het begin van de opera en de gigantische klok herinneren constant aan het fatale einde dat Violetta tegemoetgaat. Het enige wat me stoorde in Deckers enscenering is het begin van het tweede bedrijf. Als Alfredo "De' miei bollenti spiriti" zingt in de aanwezigheid van Violetta, dan klopt heel het verdere verloop van dat bedrijf niet meer.

Daarmee is dit Met-seizoen voorlopig afgelopen. Tijdens de zomer worden bepaalde producties (sommige uit vorige seizoenen) opnieuw vertoond. In mei beginnen ze met de heruitzending van de volledige Ring-cyclus, voorafgegaan door de documentaire "Wagner's Dream" over de Lepage-Ring.

Publicatie: zondag 15 april 2012 @ 10:34
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Parijs 2018-2019

Met drie operahuizen is Parijs één van de drukkere operasteden van Europa. De Opéra National de Paris heeft volgend seizoen weer een uitgebreide programmatie, weliswaar met een paar regisseurs die ik probeer te vermijden... De Opéra Comique is voorlopig iets minder interessant dan in de voorgaande seizoenen.

Toekomstmuziek, 20-8-2018 18:01
1 opmerking

Amsterdam 2018-2019

Binnenkort begint het operaseizoen weer. Hoog tijd om eens over de grens te kijken naar wat in het buitenland te beleven zal zijn. Amsterdam is eerst aan de beurt, met de voorstellingen in het Muziektheater en het Concertgebouw.

Toekomstmuziek, 18-8-2018 15:29
2 opmerkingen

Klemens Sander - Das lyrische Intermezzo

Tot ongeveer tien jaar geleden had men in Brussel een reeks "Muziek en Poëzie", waarin liederen gezongen en gedichten voorgedragen werden. De recente CD "Das lyrische Intermezzo" van de bariton Klemens Sander, de pianiste Uta Sander en de acteur Cornelius Obonya had perfect in die reeks gepast.

CD's, 11-8-2018 17:08
0 opmerkingen

Andrè Schuen - Wanderer

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat de recente CD van Carolyn Sampson dé Schubert-opname van het jaar zou worden... en dan verschijnt Wanderer met bariton Andrè Schuen en pianist Daniel Heide. Het is een overdonderend mooie CD, niet in het minst omwille van de intelligente opbouw.

CD's, 6-8-2018 19:05
0 opmerkingen

Sebastian Noack - Hans Sommer: Ballads & Romances

Ik kende de bariton Sebastian Noack vooral als oratoriumzanger. Op zijn jongste lied-CD (die blijkbaar al in 2013 opgenomen werd) met pianist Manuel Lange ontpopt hij zich tot een begenadigd liedzanger.

CD's, 1-8-2018 21:53
0 opmerkingen

Marlis Petersen - Dimensionen: Welt

Met "Das Ewig-Weibliche" heeft Marlis Petersen een paar jaar geleden een thematische CD opgenomen met Goethe-liederen waarbij ze ook het minder bekende repertoire niet vergat. Nu is ze samen met pianist Stephan Matthias Lademann aan een iets grotere onderneming begonnen: een trilogie met drie "Dimensies des Zijns".

CD's, 27-7-2018 20:50
0 opmerkingen

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen