ti guarda dal Grande Inquisitor

Véronique Gens in Parijs

Het seizoen van de Opéra Comique is een aaneenschakeling van festivalletjes. Rond elke operaproductie worden concerten, recitals en lezingen georganiseerd die verband houden met de lopende opera. Het concert van Véronique Gens met Franse opera-aria's uit de 18de en 19de eeuw ligt dan ook in de lijn van De stomme van Portici. Ze werd begeleid door Les Talens Lyriques onder leiding van Christophe Rousset. Op het programma stond grotendeels de inhoud van hun derde Tragédiennes-CD.

Foto

Na het Fransachtig gewauwel tijdens Manon vorig weekend, was het een verfrissing om ook eens een zangeres echt Frans te horen zingen. De tekstverstaanbaarheid en frasering is een van de sterke punten van Véronique Gens. Als eerste werk zong ze een monoloog uit Ariodant van Méhul, waarbij alles aan bod kwam: het declameren van "Quelle fureur barbare", het recitatief "Mais, que dis-je ?" en tenslotte de aria "O des amants le plus fidèle". In elke modus en in elk register blijft elke lettergreep verstaanbaar.

Als Donna Elvira afgelopen zondag, waren al een paar problemen opgedoken. Tijdens dit concert, viel het nog meer op dat haar hoogte onbetrouwbaar begint te worden. Hoge noten klinken niet altijd comfortabel en je ziet haar zichtbaar moeite doen om ze te zingen. Ze zijn ook niet altijd juist, zo zat de aangehouden noot op het einde van "Ma rivale triomphe", uit Thésée van Gossec, net onder de toon.

Maar ook in die gevallen moet ze nooit inboeten aan klankkwaliteit en zeker niet aan interpretatieve diepgang. De rol van Didon in Berlioz' Les Troyens wordt vaak - al dan niet terecht - aan Wagnersopranen toevertrouwd. In een zaal zoals de Salle Favart bewijst Véronique Gens dat het ook anders kan. Na de intense monoloog "Ah ! Je vais mourir", volgde het hoogtepunt van de avond met de afscheidsaria "Adieu, fière cité". Dezelfde melancholische sfeer vinden we terug in het middendeel van "Toi qui sus le néant des grandeurs de ce monde", de aria die Elisabeth zingt terwijl ze wacht op Don Carlos.

Bij de bisnummers, volgde eerst nog een gelijkaardige aria. Met "O cruel souvenir", uit Henry VIII van Saint-Saëns, denkt Catharina van Aragon terug aan het Spanje van haar jeugd. Als uitsmijter volgde nog de exuberantere aria van Herminie uit de gelijknamige opera van Arriaga (die op de tweede "Tragédiennes"-CD staat).

Publicatie: woensdag 11 april 2012 @ 9:54
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.

Opera, 29-7-2017 8:50
2 opmerkingen

Les contes d'Hoffmann in München

Les Contes d'Hoffmann bij de Bayerische Opernfestspiele is een productie van 2011. Opvallend was dat ze de versie met dialogen brachten in plaats van de Giraud-recitatieven. Verder lieten twee van de hoofdrolzangers een week geleden weten dat ze om een of andere reden forfait moesten geven.

Opera, 28-7-2017 9:33
1 opmerking

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
3 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking