ti guarda dal Grande Inquisitor

Matthäus-Passion in het PSK

Een paar jaar geleden gaf De Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven een miezerige uitvoering van de Johannes-Passion in deSingel. Het was dan ook met enige aarzeling dat ik gisteren naar hun Matthäus-Passion in het PSK ging. Maar deze keer, was die aarzeling onterecht.

Foto
foto © Marco Borggreve

Er was nu wel een relatief uitgebreid orkest, opgesteld in twee delen. Een minimalistisch koor van acht personen, een zeskoppig knapenkoortje, twee kwartetten solisten (waarvan het tweede kwartet tevens de rol van het tweede koor op zich nam) en een evangelist maakte de bezetting compleet. Op wat vreemde keuzes na - zoals een paar lange pauzes tijdens het openingskoor of na "Aus Liebe" meteen het recititatief laten losbarsten - kon ik me vinden in deze uitvoering, die zowel in het orkest als bij de solisten een dramatische stroom kende.

Bij de zangers viel in de eerste plaats Benjamin Hulett op als een schitterende Evangelist. Hij zingt met een stralende tenor, waarmee hij de eindeloze stroom recitatieven constant boeiend houdt. Andreas Wolf heb ik een jaar geleden ontdekt in het Weihnachtsoratorium. Als Christus bevestigde hij de zeer positieve indruk die ik toen heb opgedaan. Zijn stem draagt goed, ook in de diepte, en heeft veel kleur. Hij zong ook de twee basaria's "Komm, süsses Kreuz" en "Mache dich, mein Herze, rein", waarin zijn mooi legato opviel. Sebastian Noack zong de andere basaria's, de ene ("Gerne will ich mich bequemen") al iets beter dan de andere ("Gebt mir meinen Jesum wieder").

De sopraan Dorothee Mields begint stilaan een vaste waarde te worden in het Bach-circuit, alhoewel ik haar niet altijd even boeiend vind, ook gisteren niet. Zelfs met "Aus Liebe will mein Heiland sterben" - wat ik een van de toppers uit de Matthäus-Passion vind - kon ze me niet ontroeren. Het verschil met de tweede sopraan, Maria Keohane, is opvallend. Zij zong enkel "Blute nur, du liebes Herz" maar met veel meer inleving en ook een grotere stem (wat nooit kwaad kan in een zaal als het PSK).

Zoals spijtig genoeg gebruikelijk is tegenwoordig, werd de altpartij gezongen door een contratenor. Tim Mead heeft een aangename stem, maar is te monochroom naar mijn smaak. Pascal Bertin kreeg ook één aria te zingen. Zijn contratenor klinkt nasaler en minder verzorgd dan die van Mead en zijn Duits is minder verstaanbaar, maar er zit wel iets meer beet in zijn stem. De twee tenoraria's waren mooi verdeeld tussen Benoît Haller, die zich doorheen "Ich will bei meinem Jesu wachen" worstelde, en Charles Daniels die een expressieve "Geduld" zong.

Publicatie: maandag 26 maart 2012 @ 16:50
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen