ti guarda dal Grande Inquisitor

Sandrine Piau in het PSK

Sandrine Piau heeft recent een CD, Le triomphe de l'amour, uitgebracht met hoofdzakelijk Franse barokaria's. Ze wordt daarbij begeleid door Les paladins onder leiding van Jérôme Correas. Gisteren brachten ze een selectie van die aria's tijdens een concert in het PSK.

Foto

Na haar mislukt recital vorige maand in het Brussels conservatorium, had ik geen al te hoge verwachtingen voor dit concert. Maar aangezien ze zo ongeveer opgegroeid is met dit barokrepertoire tijdens haar dagen met William Christie, had ik toch nog enige hoop.

Qua stijl had ik wel de indruk dat ze wist waarmee ze bezig was. Ze legt daarbij vooral de nadruk op subtiliteit en niet op de grote operageste: met een verfijnd trillertje in "L'amour est le dieu de la paix" (uit Anacréon van Rameau), een uitgerokken larmoyante frase halverwege "Enfin, j'ai dissipé la crainte" (uit Acis et Galatée van Lully), en dies meer.

In "A-t-on jamais souffert", de aria van Jonathas uit David et Jonathas van Charpentier, gebruikt ze dan weer een andere stijlfiguur. Ze zet zo ongeveer elke noot vibratoloos aan en voegt dan halverwege een licht vibrato toe. Dat kan misschien wel boeiend zijn in het theater van Versailles, maar niet in een zaal van 2000 man zoals het PSK. Dat eerste deel van de noot is onhoorbaar en pas in het tweede deel van de noot geraakt haar klank tot achteraan in de zaal... waardoor het lijkt alsof ze in morse zingt.

En dat is meteen ook het grootste probleem van Sandrine Piau. Ze heeft nu eenmaal een zeer kleine stem, waarvan enkel een paar hoge noten redelijk projecteren, de rest van haar stem geraakt gewoon niet voorbij de eerste tien rijen of zo (ter info: ik zat op het eerste frontbalkon). En als gevolg daarvan brengt ze nauwelijks enige expressie over en is ze moeilijk verstaanbaar. Kortom, een zeer teleurstellend concert.

Publicatie: zondag 18 maart 2012 @ 9:03
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen