ti guarda dal Grande Inquisitor

Opéra National de Paris 2012-2013

Vandaag heeft de Opéra National de Paris haar seizoen aangekondigd, met veel hernemingen en weinig nieuwe producties.

FotoVoor het Wagnerjaar hernemen ze uiteraard hun gloednieuwe Ring in de productie van Günter Krämer. Vanaf januari 2013 volgen elke maand de vier delen elkaar op. Eind juni doen ze de volledige cyclus in één week. De bezetting is grotendeels gelijk gebleven met Egils Silins en Thomas Johannes Mayer (Wotan), Peter Sidhom (Alberich), Sophie Koch (Fricka), Torsten Kerl (Siegfried), Günther Groissböck (Hunding). Nieuw zijn de Brünnhilde van Janice Baird en de Wälsung-tweeling van Stuart Skelton en Martina Serafin.

Het Verdi-jaar moet het stellen met Falstaff in de regie van Dominique Pitoiset en met Ambrogio Maestri als Sir John. Dezelfde librettist, Arrigo Boito, was ook verantwoordelijk voor La Gioconda. Met de productie van Pier Luigi Pizzi komt Ponchielli's opera ook in het Parijse repertoire. De hoofdrolspelers zijn Violeta Urmana (La Gioconda) en Marcelo Alvarez (Enzo Grimaldo).

Nog meer standaard Italiaans repertoire is Tosca, met Martina Serafin als Tosca, en Marco Berti en Andrew Richards als Cavaradossi. La Cenerentola zal vertoond worden met een dubbele bezetting in de productie van Jean-Pierre Ponnelle. Giorgio Strehler is een andere legendarisch regisseur, wiens Le nozze di Figaro ze ook volgend seizoen hernemen.

Wat het Franse repertoire betreft, komt - na Londen, Wenen en New York - de Pelly-productie van La fille du régiment naar Parijs. Er zijn twee bezettingen met enerzijds Natalie Dessay en Juan Diego Florez, en anderzijds Desirée Rancatore en Celso Albelo, als respectievelijk Marie en Tonio. Opvallende verschijning is Felicity Lott als La Duchesse de Crakentorp.

Verder hernemen ze nog eens de Carsen-productie van Les contes d'Hoffmann. Stefano Secco zingt Hoffmann en Franck Ferrari de vier duivels. Jane Archibald, Ana Maria Martinez en Sophie Koch zijn Hoffmanns geliefden. Er komt een nieuwe productie van Carmen met Anna Caterina Antonacci en Karine Deshayes als de zigeunerin, Nikolai Schukoff als Don José en Ludovic Tézier als Escamillo. L'enfant et les sortilèges wordt gekoppeld aan Der Zwerg.

Robert Carsen regisseert Capriccio met Michaela Kaune (Gräfin), Bo Skovhus (Graf) en Joseph Kaiser (Flamand). Hänsel und Gretel krijgt een nieuwe productie van Mariame Clément, met Daniela Sindram (Hänsel) en Anne-Catherine Gillet (Gretel).

De enige barokopera is de herneming van Giulio Cesare (Laurent Pelly), met Lawrence Zazzo (Cesare), Jane Archibald (Cleopatra) en Karine Deshayes (Sesto). De enige Slavische opera is Khovanshchina (productie van Andrei Serban), met Vladimir Galouzine als Andrei Khovanski, Orlin Anastassov als Dosifei en Larissa Diadkova als Marfa. En de enige min of meer moderne opera is The Rake's progress (Olivier Py) met Charles Castronovo (Tom Rakewell), Ekaterina Siurina (Ann Trulove) en Gidon Saks (Nick Shadow).

Publicatie: maandag 12 maart 2012 @ 20:21
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen