ti guarda dal Grande Inquisitor

Rusalka in de Munt (1/2)

De Munt herneemt momenteel Dvoraks "lyrisch sprookje" Rusalka in de productie van Stefan Herheim met twee grotendeels nieuwe bezettingen.

Foto
foto © Sébastien Forthomme

Wat de productie betreft, is mijn verslag van vier jaar geleden nog altijd geldig. Herheims concept kan samengevat worden als "vijf zangers op zoek naar twee identiteiten in een aquarium". Hij beschouwt Vodnik en de Prins als twee incarnaties van dezelfde persoon. Ook Rusalka, de Prinses en zelfs Jezibaba kunnen als verschillende persoonlijkheden van dezelfde vrouw beschouwd worden. Dit blijkt uit de spiegels en afspiegelingen in het decor en kostuums, maar ook uit gesynchroniseerde en gespiegelde bewegingen of parallelle acties van de protagonisten. Vanuit intellectueel oogpunt is het leuke Spielerei, alhoewel zo'n concept geen garantie is voor een doorzichtige of zelfs maar consequente vertelling.

Ik hoorde gisteren de eerste bezetting, met Myrtò Papatanasiu in de titelrol. Haar vorige Belgische optreden was als een weinig meeslepende Semiramide in de Vlaamse Opera. Rusalka gaat ook haar kunnen te boven. Haar hoge noten bloeien weliswaar mooi open, maar ze heeft geen noemenswaardig laag register. Ze kan nog wel een overtuigend maanlied zingen. Maar voor haar klaagzang van het derde bedrijf en zeker voor haar dramatische slotscène van het tweede bedrijf is veel meer nodig dan wat diep en nauwelijks hoorbaar Sprechgesang.

Pavel Cernoch heeft een typisch Slavische tenor, die goed klinkt in de rol van de Prins, alhoewel zijn registerovergang niet altijd zuiver is. Renée Morloc zingt ook met twee verschillende stemmen. Maar voor een rol als Jezibaba stoort me dat niet echt, waardoor ze een van de meest expressieve zangers van de avond was. Annalena Persson was een aanvaardbare Prinses. Willard White - de enige zanger die er vorige keer ook al bij was - zingt en speelt nog altijd een aangrijpende Vodnik.

Volgende week hoor ik de tweede bezetting.

Publicatie: vrijdag 9 maart 2012 @ 17:28
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Opera, 15-10-2017 8:35
2 opmerkingen

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Opera, 8-10-2017 20:46
1 opmerking

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Opera, 2-10-2017 17:01
6 opmerkingen

Juan Diego Florez in Antwerpen

De Antwerp Symphony Orchestra heeft de ambitie om elk seizoen in de Koningin Elisabethzaal te openen met een grote operaster. Gisteren werd hun seizoen afgetrapt met het vocale vuurwerk van Juan Diego Florez, Christopher Franklin dirigeerde.

Concert, 1-10-2017 10:04
0 opmerkingen

Oktober 2017

In oktober begint het Met-cinemaseizoen met Norma in een sterbezetting, de Waalse Opéra brengt ook Bellini's opera in een iets mindere bezetting. Er staat ook veel Mozart op het programma, met een nieuwe productie van Lucio Silla in de Munt, een opvoering van Cosi fan tutte in het Concertgebouw en Die Zauberflöte in de cinema. De fans van Marie-Nicole Lemieux zullen hun hart kunnen ophalen aan haar Tancredi in het PSK, of haar liedrecital in deSingel.

Toekomstmuziek, 29-9-2017 18:04
0 opmerkingen