Il Grand' Inquisitor

YES in Brussel

YES, de afkorting voor "Young European Singers", is een nieuwe concertreeks onder de koepel van ENOA, het "European Network of Opera Academies", waar ook de Muziekkapel Koningin Elisabeth lid van is. Vandaag was het eerste concert, als afsluiting van een workshop met June Anderson, in het Brussels Conservatorium met vijf zangers.

illustratie

Van afgestudeerde zangers die in een of andere operastudio terechtkomen, kan men verwachten dat ze al met één been in de "echte" wereld staan. Nog niet alle zangers halen daarvoor al het nodige niveau. De Portugese sopraan Catarina Sereno zong bijvoorbeeld liederen van Rachmaninov met wilde, ongecontroleerde hoge noten maar wel met een ruime en heldere stem. De Poolse bariton Tomasz Kumiega projecteert minder goed, zingt Othmar Schoecks Notturno in onduidelijk Duits en met weinig begeesterde interpretatie.

Het meest bevredigende optreden kwam van de Roemeense Andreea Soare. Ze zong Chanson perpétuelle van Chausson, begeleid door het CoryFeye Strijkkwartet. Ze heeft een afgeronde sopraan, die weet te ontroeren. De Poolse Agata Schmit heeft een rijke mezzo met een warm, diep en donker timbre. Ze vertolkte Respighi's Il tramonto met de nodige dramatische inleving. Olga Kindler is een Oekraïense sopraan met een knoert van een stem, die goed zit en homogeen klinkt over haar hele bereik met een brede dynamiek. Maar ze spreekt me minder aan. Dat lag misschien ook aan haar keuze van de Zeven romances op gedichten van Alexander Blok van Shostakovich, die me maar weinig konden boeien.

Publicatie: woensdag 7 maart 2012 @ 23:37
Rubriek: Liedrecital