ti guarda dal Grande Inquisitor

La fourchette in Gent

Scoppio di Vesuvio, het operagezelschap rond Gidon Saks met de studenten van het Gents Conservatorium, hebben weer een productie op poten gezet. Vorig jaar was het Cosi fan tutte, dit jaar is het een Offenbach-pastiche geworden met de naam La fourchette.

Foto
foto © foto-do.be

Het voordeel van een pastiche is dat het de mogelijkheid biedt om de aria's en ensembles uit te kiezen op maat van het niveau van de beschikbare zangers. Er werd ook een samenhangend verhaal bedacht met typisch Offenbachiaanse kenmerken. De actie draait rond een Hertogin en haar zoon Joliecoeur, die verliefd wordt op de nieuwe kokkin Fourchette. Dat is volgens de Hertogin natuurlijk beneden hun stand tot uiteindelijk blijkt dat er toch wat blauw bloed door de aderen van Fourchette stroomt.

Een zangklas is per definitie heterogeen samengesteld en er zijn dan ook grote niveauverschillen tussen de verschillende zangers. Wat echter opvalt, is dat iedereen - van de grootste tot de kleinste rol - heel goed Frans zingt én spreekt. Sprekende zangers zijn vaak een heikele zaak, maar hun tekstprojectie is perfect waardoor het verhaal probleemloos gevolgd kan worden.

De hoofdrollen waren allemaal bezet met zangers die er vorig jaar ook al bij waren in Cosi. Het is dan ook interessant te zien welke evolutie ze ondertussen doorgemaakt hebben. Bij sommigen was dat beperkt, bij andere ronduit spectaculair, zoals het geval is met Lieselot Beeckaert. Vorig jaar was ze een weinig memorabele Dorabella. Nu staat ze er als de Hertogin en zingt met een mooie en warme mezzo. Ze domineert elke scène en met haar uitstraling trekt ze alle aandacht naar zich toe, waardoor ze de feitelijke "prima donna" werd.

Lies Verholle maakte initieel een zenuwachtige indruk als Fourchette. Die nervositeit leek ook op haar stem geslagen waardoor ze halverwege haar openingsaria al vermoeid klonk. Maar in de loop van de avond verbeterde ze aanzienlijk en liet ze een frisse sopraan horen. Denzil Delaere zong Joliecoeur met een stralende tenor fragmenten uit Les contes d'Hoffmann. Er moeten nog wat ruwe kantjes weggevijld worden, maar het is zeker een veelbelovende zanger.

Ondanks de professionaliteit waarmee ze heel deze organisatie aangepakt hebben, is het wel spijtig dat de promotie rond en informatie over La fourchette grotendeels achterwege gebleven is. Op hun website wordt nog altijd reclame gemaakt voor Cosi, de bezetting of productiefoto's zijn nergens te vinden. Zelfs zoiets essentieels als het uitzoeken hoe en waar tickets besteld kunnen worden of om hoe laat de voorstelling eigenlijk begint, is niet evident. Hopelijk pakken ze dit aspect de volgende jaren ook aan, als ze tenminste een publiek willen aanspreken buiten het kringetje van familie en vrienden...

Publicatie: zaterdag 3 maart 2012 @ 9:58
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Tancredi in het PSK

Er bestaan minstens drie versies van Tancredi. De versies die Rossini componeerde voor Venetië en Ferrara - er bestaat ook nog een Milanese versie - werden deze week door het Muntorkest onder leiding van Giuliano Carella concertant uitgevoerd. Ik hoorde gisteren de Ferrara-versie.

Opera, 15-10-2017 8:35
2 opmerkingen

La Cenerentola in Düsseldorf

Na de Otto Schenk-productie van Der Rosenkavalier, heeft de opera van Düsseldorf een andere legendarische productie uit de kast gehaald: La Cenerentola in de even legendarische productie van Jean-Pierre Ponnelle.

Opera, 8-10-2017 20:46
1 opmerking

Das Wunder der Heliane in Antwerpen

Korngold is vooral bekend als de componist van Die tote Stadt. Zijn andere opera's zijn zo goed als vergeten. Het zeven later gecreëerde Das Wunder der Heliane is er één van en we moeten al teruggaan naar 1970 voor de laatste Belgische opvoering... in Gent.

Opera, 2-10-2017 17:01
6 opmerkingen

Juan Diego Florez in Antwerpen

De Antwerp Symphony Orchestra heeft de ambitie om elk seizoen in de Koningin Elisabethzaal te openen met een grote operaster. Gisteren werd hun seizoen afgetrapt met het vocale vuurwerk van Juan Diego Florez, Christopher Franklin dirigeerde.

Concert, 1-10-2017 10:04
0 opmerkingen

Oktober 2017

In oktober begint het Met-cinemaseizoen met Norma in een sterbezetting, de Waalse Opéra brengt ook Bellini's opera in een iets mindere bezetting. Er staat ook veel Mozart op het programma, met een nieuwe productie van Lucio Silla in de Munt, een opvoering van Cosi fan tutte in het Concertgebouw en Die Zauberflöte in de cinema. De fans van Marie-Nicole Lemieux zullen hun hart kunnen ophalen aan haar Tancredi in het PSK, of haar liedrecital in deSingel.

Toekomstmuziek, 29-9-2017 18:04
0 opmerkingen