ti guarda dal Grande Inquisitor

Liesbeth Devos in het PSK

In de reeks BozarSundays was vandaag nog eens een liedrecital te horen. Met sopraan Liesbeth Devos en pianist Lucas Blondeel stond talent van eigen bodem op het podium van het PSK. Ze brachten een gevarieerd programma met een klassiek zwaartepunt en de generale van een wereldcreatie.

FotoZe begonnen met Mozart. Das Veilchen was meteen raak. Liesbeth Devos diversifieert goed tussen de verteller en het arme "Veilchen" dat door de herderin vertrappeld wordt. Haar heldere stem projecteert goed, uitspraak is voorbeeldig en ze heeft geen schrik om expressief ver en emotioneel diep te gaan. Zo wist ze me met Abendempfindung te ontroeren. In het groepje Schubertliederen, trad Lucas Blondeel meer op de voorgrond. De spaarzame begeleiding van Strophe aus Die Götter Griechenlands werd vormgegeven tot grote bogen, daarna klaterde het water volop in Auf dem Wasser zu singen, zij het een tikkeltje te snel naar mijn smaak.

De jonge componist Bram Van Camp heeft drie liederen gecomponeerd op gedichten van Paul van Ostaijen uit diens Feesten van angst en pijn. Het is een werk voor ensemble, dat volgende maand in deSingel gecreëerd zal worden. Nu kregen we al een voorafje in de versie met piano. De drie liederen werden naadloos na elkaar uitgevoerd. Het is een partituur met uiteenlopende kleuren. Ook van Devos werden allerlei uitdrukkingen verwacht van spreken over fluisteren tot zingen. Er gebeurt zo veel, dat ik me geen moment verveelde. Ik had wel de indruk dat de componist al zijn ideeën en kunnen in deze drie liederen probeerde te steken... minder kan ook meer zijn.

Ze eindigden met Haydns Arianna a Naxos. Het is een grote cantate met afwisselende recitatieven en aria's. Het cliché wil dat een liedrecital zwaarder is dan opera omdat de zanger zonder de hulp van kostuums of regie zich emotioneel bloot moet geven. Devos heeft het lef om zo'n doorleefde vertolking te geven, waarbij de emoties tot in de koninklijke loge vliegen... en zonder dat ze zich daarvoor vocaal geweld moet aandoen.

Devos en Blondeel vormen een perfect op elkaar ingespeeld liedduo met intelligente vertolkingen dat, wat mij betreft, zo in de liedreeksen van bijvoorbeeld de Munt of deSingel geprogrammeerd kan worden.

Publicatie: zondag 12 februari 2012 @ 23:29
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Parijs 2018-2019

Met drie operahuizen is Parijs één van de drukkere operasteden van Europa. De Opéra National de Paris heeft volgend seizoen weer een uitgebreide programmatie, weliswaar met een paar regisseurs die ik probeer te vermijden... De Opéra Comique is voorlopig iets minder interessant dan in de voorgaande seizoenen.

Toekomstmuziek, 20-8-2018 18:01
1 opmerking

Amsterdam 2018-2019

Binnenkort begint het operaseizoen weer. Hoog tijd om eens over de grens te kijken naar wat in het buitenland te beleven zal zijn. Amsterdam is eerst aan de beurt, met de voorstellingen in het Muziektheater en het Concertgebouw.

Toekomstmuziek, 18-8-2018 15:29
2 opmerkingen

Klemens Sander - Das lyrische Intermezzo

Tot ongeveer tien jaar geleden had men in Brussel een reeks "Muziek en Poëzie", waarin liederen gezongen en gedichten voorgedragen werden. De recente CD "Das lyrische Intermezzo" van de bariton Klemens Sander, de pianiste Uta Sander en de acteur Cornelius Obonya had perfect in die reeks gepast.

CD's, 11-8-2018 17:08
0 opmerkingen

Andrè Schuen - Wanderer

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat de recente CD van Carolyn Sampson dé Schubert-opname van het jaar zou worden... en dan verschijnt Wanderer met bariton Andrè Schuen en pianist Daniel Heide. Het is een overdonderend mooie CD, niet in het minst omwille van de intelligente opbouw.

CD's, 6-8-2018 19:05
0 opmerkingen

Sebastian Noack - Hans Sommer: Ballads & Romances

Ik kende de bariton Sebastian Noack vooral als oratoriumzanger. Op zijn jongste lied-CD (die blijkbaar al in 2013 opgenomen werd) met pianist Manuel Lange ontpopt hij zich tot een begenadigd liedzanger.

CD's, 1-8-2018 21:53
0 opmerkingen

Marlis Petersen - Dimensionen: Welt

Met "Das Ewig-Weibliche" heeft Marlis Petersen een paar jaar geleden een thematische CD opgenomen met Goethe-liederen waarbij ze ook het minder bekende repertoire niet vergat. Nu is ze samen met pianist Stephan Matthias Lademann aan een iets grotere onderneming begonnen: een trilogie met drie "Dimensies des Zijns".

CD's, 27-7-2018 20:50
0 opmerkingen

Idomeneo in Buxton

In tegenstelling tot Tisbe en Alzira behoort Mozarts Idomeneo ondertussen wel tot het standaardrepertoire. Het was tevens de afsluiter van mijn weekje op het Buxton Festival.

Opera, 22-7-2018 11:00
0 opmerkingen