ti guarda dal Grande Inquisitor

La vera costanza in Luik

Joseph Haydn heeft weliswaar een hele reeks opera's geschreven, maar geen enkele ervan is echt in het repertoire geraakt. Het is dan ook lovenswaardig dat de Waalse Opera een geënsceneerde versie van één van zijn opera's brengt. La vera costanza heeft een typisch 18de eeuws libretto met vervlochten liefdesgeschiedenissen rond de titelheldin Rosina.

Foto

Het verhaal is niet altijd even geloofwaardig, maar de regisseur Elio De Capitani slaagt er wel in om een en ander logisch te laten lijken. De karaktertekening van de verschillende rollen is stereotiep van de standvastige Rosina tot de wispelturige barones Irene die elke scène ook een ander kleed aangemeten kreeg. De buffo-rollen van Lisetta en Villotto zijn dan weer rechtstreeks geïnspireerd op de commedia dell'arte. Villotto wordt karikaturaal uitvergroot op het ridicule af. Een klas vijfjarige kleuters kunnen zijn toeren misschien nog grappig vinden.

De bezetting was redelijk goed, al waren het wel overwegend kleine stemmen. Zo hadden Arianna Donadelli als Lisetta of Andrea Puja als Irene problemen om hun stem goed te projecteren in de Luikse tent. De uitzondering was de Rosina van Federica Carnevale. Ze zong knapperige recitatieven en fraseerde haar verschillende aria's met de nodige aandacht voor kleur en tekst.

Publicatie: woensdag 1 februari 2012 @ 16:35
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen