ti guarda dal Grande Inquisitor

Sophie Karthäuser in de Munt

Het is weinigen gegeven om een hele avond Franse liederen te zingen en toch te blijven boeien. Na haar recital in de Munt, behoort Sophie Karthäuser ook tot dat groepje. Samen met haar pianist Cédric Tiberghien had ze een programma opgebouwd met liederen op teksten van Paul Verlaine... een programma waar trouwens reeds een CD-opname van bestaat.

FotoOp het programma stonden een aantal voor de hand liggende keuzes zoals de Cinq mélodies de Venise van Fauré of Ariettes oubliées en Fêtes galantes van Debussy. Daarnaast vertolkten ze ook moderne composities van respectievelijk Benoît Mernier (o.a. bekend van Frühlings Erwachen) en Bernard Foccroulle. De Mernier-liederen kon ik wel appreciëren. De liederen van Foccroulle waren daarentegen een moment dat ik een geeuwreflex moest onderdrukken.

Sophie Karthäuser ontpopt zich als een frisse en geëngageerde liedvertolkster. Ze is het levende bewijs dat sopranen ook perfect verstaanbaar Frans kunnen zingen. Haar tekstprojectie is voorbeeldig met de nodige variatie en kleurschildering zoals in Debussy's L'ombre des arbres met mooi afgemeten "tourterelles". Ondanks de snelheid van Chevaux de bois wist ze alle tekst goed gearticuleerd en springerig over te brengen. Met de aangrijpend gezongen Fauré-versie van En sourdine raakte ze mijn gevoelige snaar.

Er volgde slechts één - het Munt-publiek is niet meer wat het geweest is - bisnummer, de zoveelste versie van Mandoline, deze keer van Eugène Lacroix.

Publicatie: dinsdag 17 januari 2012 @ 18:59
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen