ti guarda dal Grande Inquisitor

Januari 2012

Bij het begin van een nieuw jaar is het altijd nuttig om te kijken welke verjaardagen gevierd zouden kunnen worden. In 2012 is het 150 jaar geleden dat Claude Debussy geboren werd. Frederick Delius blaast evenveel kaarsjes uit. Hij is minder bekend alhoewel hij toch een aantal opera's en liederen op zijn palmares heeft staan. Jules Massenet is dan weer 100 jaar geleden overleden. We zullen waarschijnlijk veel minder horen van Jan Blockx die ook in 1912 overleed. Componisten die relatief bekend zijn omwille van hun liederen zijn Hanns Eisler en Jacques Ibert, die allebei 50 jaar geleden overleden.

FotoDe Munt brengt deze maand Salome in de Tarantino-productie van Guy Joosten, die al eerder in Barcelona te zien was. Er is weer een dubbele bezetting voorzien met Amanda Echalaz en Nicola Beller Carbone (Salome), Chris Merritt en Gerhard Siegel (Herodes), en Doris Soffel en Hedwig Fassbender (Herodias). Scott Hendricks zingt daarentegen Jochanaan in alle voorstellingen. De première is op 24 januari. [details]

In Luik voeren ze een Haydn-rariteit op, La vera costanza, vanaf 27 januari. Jesús López-Cobos dirigeert en de regie is van Elio De Capitani. Ook hier is er een dubbele bezetting met grotendeels onbekende namen. [details]

De Vlaamse Opera speelt deze maand nog Il viaggio in Reims in Gent.

In de Kinepoliszalen zal op 21 januari een pseudo-creatie te zien zijn vanuit de Met. The enchanted island is een pastiche met muziek van Handel, Vivaldi en Rameau. In de bezetting zien we een pleiade aan operasterren: David Daniels, Danielle de Niese, Joyce DiDonato, Luca Pisaroni en zelfs Placido Domingo. [details]

Van 20 tot 22 januari vindt de "Bach Academie Brugge 2012" plaats in het Concertgebouw. Het Collegium Vocale Gent en Philippe Herreweghe zijn uiteraard van de partij. Op 20 januari voeren ze Bachs Hohe Messe uit met als solisten Hana Blaziková, Dorothee Mields, Damien Guillon, Thomas Hobbs en Peter Kooij [details]. Op 22 januari staan er Bach-cantates op het programma, met dezelfde bezetting [details]. Hetzelfde concert met cantates is op 23 januari te horen in het PSK [details] en op 26 januari in deSingel [details].

Handel heeft ook (Italiaanse) cantates geschreven en daarvan zullen er een aantal gezongen worden door Marie De Roy op 11 januari in deSingel. Ze wordt daarbij begeleid door Scherzi Musicali onder leiding van Nicolas Achten. [details]

Andreas Scholl zal op 13 januari ook optreden in deSingel, waar hij oude liederen van Oswald von Wolkenstein zal zingen, begeleid door de Shield of Harmony. Het is een geënsceneerde voorstelling in een regie van Jos Groenier. [details]

Op 13 januari zingt tenor Jan Kobow "Die schöne Müllerin" in de Bijloke. Kristian Bezuidenhout zal hem begeleiden op de pianoforte. [details]

Sophie Karthäuser zingt op 16 januari liederen op teksten van Paul Verlaine (Fauré, Debussy, ...) in de Munt. Aan de piano zit Cédric Tiberghien. [details]

Christine Schäfer en Julien Salemkour komen op 19 januari naar deSingel voor een liedrecital. Op het programma een mengeling van Mozart, Schubert, de "Sieben frühe Lieder" van Berg en het Opus 3 van Anton Webern. [details]

Tenslotte zal Christoph Prégardien op 28 en 29 januari master classes geven in deSingel. [details]

Publicatie: dinsdag 3 januari 2012 @ 19:18
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen