ti guarda dal Grande Inquisitor

La fille de Madame Angot in Luik

Voor mijn laatste voorstelling van het jaar, trok ik naar Luik voor de opvoering van La fille de Madame Angot, de meest succesvolle opéra-comique van Charles Lecocq die trouwens gecreëerd werd in Brussel, in het Théâtre des Fantaisies-Parisiennes. De productie van Gianni Santucci is een kleurrijk gebeuren tegen een achtergrond van gestileerde huisjes, triplex bomen en een doe-het-zelf-guillotine (de handeling speelt zich af in Parijs in 1795) met een aanvaardbare bezetting.

Foto

Vooral de twee sopranen staken boven de rest uit. Clémence Tilquin zong de titelrol van Clairette. Ze heeft een aangename lichte stem en weet overtuigend te acteren. Alexise Yerna zingt de lichtere eindejaarsproducties sinds mensenheugenis... of toch al zolang als ik voorstellingen in Luik bijwoon. Dat was niet altijd met evenveel succes, maar ze is deze keer wel een schitterende Mademoiselle Lange. Met al haar ervaring weet ze de akoestische valstrikken van de operatent te bedwingen.

De twee tenors zijn een ander paar mouwen. Stéphane Malbec-Garcia is de beste van de twee. Hij zingt Pomponnet met stijlgevoel, maar zijn stem is aan de kleine kant en geraakt regelmatig niet over het orkest. Mathieu Abelli was de revolutionaire dichter Ange Pitou. Het duurt een paar bedrijven eer hij zijn stem vindt. In het eerste bedrijf klinkt hij nog als een slechte bariton, in het tweede bedrijf begint hij op een tenor te lijken zij het met hoge noten in falset.

Wie opéra-comique zegt, zegt ook gesproken dialogen. En dat was de zwakke plek van deze productie. Die dialogen waren vaak dode momenten met weinig schwung. De tekst was niet altijd goed te verstaan, vooral als er niet recht in de richting van de zaal/tent gesproken werd. Ook hier was Alexise Yerna weer de drijvende kracht die iedereen weet mee te sleuren in "haar" scènes.

Publicatie: woensdag 28 december 2011 @ 10:52
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen