ti guarda dal Grande Inquisitor

Cendrillon in de Munt

Het Muntseizoen is drie producties ver en na Médée en Oedipe krijgen we met Massenets Cendrillon de derde Franse opera op rij... het was ooit anders, in de tijd toen de Franse opera nog stiefmoederlijk behandeld werd. Een sprookjesopera als Cendrillon is een perfecte keuze voor de feestdagen. Zoals gewoonlijk bij Laurent Pelly, zorgt hij voor een verzorgde productie.

Foto
foto © Johan Jacobs

Voor het scènebeeld laten ze zich inspireren op het sprookje zelf, letterlijk. Op een sober decor in perkamentkleuren zijn de eerste paragrafen van het Assepoester-sprookje - "Il était une fois un gentilhomme..." - geschreven. Bij zijn vorige productie in de Munt - die andere romanfiguur, Don Quichotte - heeft hij hetzelfde procedé toegepast. En wie in 2000 La cenerentola in de Munt gezien heeft, herinnert zich wellicht dat François Schuiten zijn decor ook opgebouwd heeft rond het sprookjesboek.

Een leuk idee is om met de tekst te spelen. Zo zijn er niet alleen de stoelruggen die het woord "Cendrillon" vormen, maar ook de koets is opgebouwd uit de letters "Carrosse" en in de poort van het palais komt de tekst "Les portes du palais" verscheidene keren terug. Grappig is dan weer de stoet hunkerende prinsessen in spe die zich komen presenteren aan de prins, de ene in een nog gekkere jurk dan de andere. Gekke loopjes behoren ook tot het repertoire.

Maar dit alles is natuurlijk maar uiterlijk vertoon. Uiteindelijk gaat het over Cendrillon en haar "Prince Charmant" en hoe Laurent Pelly hun ontmoeting in scène zet. Het is ingebakken in het libretto, dat we nooit weten of het allemaal werkelijkheid is of toch maar een droom van Cendrillon. Pelly geeft hier ook geen antwoord op, wat uiteraard niet hoeft, en laat de "ware" toedracht van wat we meegemaakt hebben in het midden.

Ik heb de voorstelling twee keer gezien. Na de eerste keer vond ik het een zeer geslaagde voorstelling... onderhoudend met grappige, tedere en ontroerende momenten. Maar bij de tweede keer, was er eigenlijk niets dat me bijkomend aansprak. Echt goede producties geven niet al hun geheimen en details ineens prijs, maar in dit geval had ik het gevoel dat ik na één keer alles wel gezien had.

Foto
foto © Johan Jacobs

Een reden om de voorstelling toch twee keer te gaan zien, is het feit dat de Munt twee bezettingen voor Assepoester en de Prins voorzien heeft, in twee verschillende versies. De "eerste" bezetting is de klassieke met een sopraan en mezzo. In de tweede bezetting zingen een mezzo en tenor het koppel.

Persoonlijk vond ik de eerste versie het meest geslaagd. Niet in het minst omdat Anne-Catherine Gillet een overtuigendere Cendrillon is dan Rinat Shaham. Gillet wist me bijvoorbeeld te ontroeren met haar eerste aria "Reste au foyer, petit grillon". Bij Shaham ontbraken de zwevende hoge noten, die Gillet wel heeft en die haar karakter iets breekbaars en innemends geven. Wat de Prins betreft, is de keuze minder duidelijk. Sophie Marilley was aandoenlijker in "Allez, laissez-moi seul" dan Frédéric Antoun. Antoun was dan weer geloofwaardiger in de laatste bedrijven, waar de stem van Marilley minder present leek.

Net zoals eerder dit jaar in de Opéra Comique, zong Eglise Gutiérrez de rol van de Fee met sprankelende hoge noten en een onstuitbare stroom aan trillers. Assepoesters stiefmoeder en vader werden vertolkt door Nora Gubisch en Lionel Lhote. Vocaal is Gubisch een degelijke Mme de la Haltière, maar qua uitstraling komt ze niet in de buurt van Ewa Podlès die de rol in Parijs zong. Gubisch straalt wel hooghartigheid uit met haar opgetrokken wenkbrauwen maar ze probeert iets te nadrukkelijk subtiel grappig te zijn. In theorie zou Lhote de stem voor Pandolfe moeten hebben, maar hij mist nog wat maturiteit om deze vaderfiguur te vertolken.

Publicatie: donderdag 22 december 2011 @ 18:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen