ti guarda dal Grande Inquisitor

Il viaggio a Reims in Antwerpen

Eindelijk ! De Vlaamse Opera heeft eindelijk nog eens een productie waar ik met een goed gevoel buitenkom. Rossini's gelegenheidswerk Il viaggio a Reims werd geleid door de onvermoeibare Alberto Zedda doorheen een onderhoudende enscenering van Mariame Clément. En er werd zelfs behoorlijk goed gezongen door een overwegend jonge bezetting, waarvan de meerderheid hun roldebuut maakte.

Foto
foto © Annemie Augustijns

Het verhaaltje is snel verteld. Een internationaal gezelschap is op weg naar Reims voor de kroning van Charles X, maar strandt in de "Gouden Lelie" te Polombières omdat er geen koetsen en paarden meer te vinden zijn om de reis verder te zetten. Mariame Clément verplaatst alles naar een vliegtuig waar het koor ofwel stewardessen zijn, ofwel de passagiers in economy class.

Vlucht "GO 1825" van de luchtvaartmaatschappij "Giglio d'Oro" heeft technische problemen waardoor iedereen vastzit. Die 1825 verwijst uiteraard naar het jaar 1825, het kroningsjaar van Charles X. Het is een perfecte illustratie van het soort humor dat je in deze productie kan verwachten. Geen slapstick met taarten of struikelende clowns, maar grappige situaties en verwijzingen van het subtielere soort.

Voor Il viaggio a Reims is een hele lijst solisten nodig met een tiental redelijk uitgebreide rollen. Er was maar één zanger die echt tegenviel. Alexey Kudrya zong de Russische graaf Libenskof met een "typische" piepende Rossini-tenor. De andere tenor was Robert McPherson, vorig seizoen te horen in Semiramide, en hij zong Cavalier Belfiore met een homogene en ruime stem.

De twee grote sopraanpartijen zijn die van de Franse gravin Folleville en de dichteres Corinna. Tijdens het "Gran pezzo concertato" op het einde van het eerste bedrijf duelleren ze letterlijk met een paar maten uit een aria van de Koningin van de Nacht om de overwinning. De strijd blijft onbeslecht. Elena Tsallagova maakt indruk met haar aria "Partir, o ciel, desio" en haar hautaine inleving als fashionista. Elena Gorshunova heeft aanvankelijk wat moeite om haar draai te vinden met "Arpa gentil", maar sluit wel de opera af met een overtuigende improvisatie op Charles X... gekleed in de Europese vlag.

De beste zangeres van de avond was echter Anna Goryachova, die Marchesa Melibea zong met een grote, warme mezzo. Bij de mannen moet ten slotte ook nog de Don Profondo van Carlo Lepore vermeld worden en zijn aanstekelijke vertolking van de cataloogaria "Medaglie incomparabili" met talloze stemmetjes.

Publicatie: maandag 19 december 2011 @ 18:40
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

La favorite in München

Gisteren stond La favorite op het programma van de Bayerische Opernfestspiele. Het is een herneming van een productie eerder dit seizoen, waarin Elina Garanca haar roldebuut maakte... spijtig genoeg in een productie die best zo snel mogelijk vergeten wordt.

Opera, 27-7-2017 9:29
0 opmerkingen

Wiener Blut in München

Gisteren nam de Bayerische Festspiele een snipperdag: het perfecte moment om eens bij de kleine broer op de Gärtnerplatz te gaan kijken en Wiener Blut mee te pikken. Hun theater is al een paar jaar gesloten voor renovatiewerken (en zou in het najaar terug opengaan) en dus werd voor de Strauss-operette uitgeweken naar het juweeltje van het Cuvilliéstheater.

Operette, 26-7-2017 10:06
0 opmerkingen

Oberon in München

Vorige week ging een nieuwe productie van Webers Oberon in première in het Prinzregententheater. Het is een voorstelling die hier en daar toch wat wensen openliet.

Opera, 25-7-2017 10:09
0 opmerkingen

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen