ti guarda dal Grande Inquisitor

Messiah in deSingel

Handels Messiah is een klassieker tijdens de kerstperiode. Gisteren kregen we een uitvoering in deSingel met de Britse Academy of Ancient Music, inclusief een onwaarschijnlijk kleurrijk koor, onder leiding van Richard Egarr. Het middelmatig solistenkwartet was ook grotendeels Brits.

FotoDe sopraan Sarah Fox heeft een goed projecterende stem met perfecte tekstverstaanbaarheid. Ze begint veelbelovend met een vertellende "There were shepherds abiding in the field" en zingt een spannende verwachtingsvolle 'And suddenly...'. Het tempo wordt wat sneller voor "Rejoice greatly" maar de lange frases brengen haar tot het uiterste van haar adembeheersing. Af en toe duiken er ook wat onstabiele noten op, zoals in "How beautiful are the feet", of een kelig vibrato in "I know that my Redeemer liveth".

De mezzosopraan Clare Wilkinson liet een minder goede indruk na. Ze zingt met één uniforme expressie en met beperkte projectie. De recitatieven worden vaak gecroond. Er was geen differentiatie tussen het traag en snel deel van "He was despised". "O thou, that tellest good tidings" was monotoon, met bijvoorbeeld ook geen stijgende spanning voor 'get thee up into the high mountains'.

Ben Johnson heeft wél een goede stem, zijn tenor is niet overweldigend groot maar hij weet ze goed in te zetten in een meeslepende "Comfort ye" en met een paar versierinkjes op het einde van "Ev'ry valley". In de aria "But Thou didst not leave" en het voorafgaande recitatief blijkt zijn uitstekende tekstinterpretatie. Een stevige "Thou shalt break them" vertolkt hij met de nodige dramatiek en goed coloratuurwerk.

Stephan Loges is de enige niet-Brit in het gezelschap. Zijn bas zit redelijk goed met een degelijke diepte en omvang. Maar in de loop van de avond lijkt de vermoeidheid toe te slaan, met een eventjes overslaande noot in "Why do the nations". Later moet hij zich forceren in "The trumpet shall sound" op de tentoongestelde lange 'sound'.

Maar de triomf is voor het koor van de "Academy". Het koor zingt niet alleen met een brede dynamiek, maar geeft ook een eigen timbre aan elke koor. Indrukwekkend was bijvoorbeeld het slot van "And he shall purify" als ze 'an offering in righteousness' laten aangroeien tot forte om het nadien te laten wegsterven. In het slot van "All we like sheep" valt een gelijkaardig morendo op met een mooie, ronde en homogene klank. In het dansante "For unto us a Child is born" leunen ze gezamenlijk in de tekst en laten die zo openbloeien. "Surely, He hath borne" krijgt een bijtend timbre mee en ze brengen het dialogerend karakter van "Lift up your heads" goed tot uitdrukking.

Uniek is hun vertolking van "He trusted in God that He would deliver Him". Plots is het geen homogeen koor meer, maar 21 individuen die kwetteren alsof ze de 'roddel' als een lopend vuurtje laten rondgaan. Even indrukwekkend is hun a capella-gezang met de stentoriaanse inzet van "The Lord gave the word" of de onwezenlijke expressiviteit van "Since by man came death". In het slot-Amen wiegt hun dynamiek als een natuurlijke eb en vloed. Staande ovatie.

Publicatie: zondag 18 december 2011 @ 11:41
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen