ti guarda dal Grande Inquisitor

Rodelinda in Metropolis

De voorstelling van Rodelinda toont aan dat barokopera wel degelijk een plaats heeft in een operahuis als de Met, met een modern orkest en grote zangers. Ik stel me wel vragen om in dit geval contra-tenors te gebruiken voor de castraatpartijen.

Foto

De productie van Stephen Wadsworth, die in 2004 in première ging, is typisch Met-materiaal met mooie kostuums en een spectaculair decor van Thomas Lynch dat heen en weer beweegt om telkens weer nieuwe podiumbrede zichten te tonen. In het laatste bedrijf beweegt het zelfs in zijn geheel omhoog naar de kerker van Bertarido. Maar belangrijker is de regie van Wadsworth. Hij laat de actie doorlopen in de aria's waardoor de zangers nooit aan de rand van het podium geparkeerd worden om hun aria te zingen.

Renée Fleming heeft indertijd Rodelinda in het repertoire van de Met gebracht. Zeven jaar geleden, kon ze misschien nog overtuigen als Rodelinda, maar tegenwoordig zijn haar Handeldagen zo goed als over. Ze produceert nog wel een paar mooie trillers, maar haar stem klinkt te vaak uitgemergeld met twijfelende intonatie, een occasionele scoop en lelijke uitschieters in de hoogte. Wat ze nog wel goed doet, is haar dramatische inleving, zoals het moment dat ze een potje blufpoker speelt en Grimoaldo uitdaagt om haar zoontje te vermoorden. Een ander mooi moment was het het duet "Io t'abbraccio" met haar geliefde Bertarido.

Andreas Scholl is een van de weinige contra-tenors die ik wel kan appreciëren, maar voor de rol van Bertarido scoort hij ondermaats wat dramatiek betreft. Vooral in het eerste bedrijf ontgoochelde hij. Ondanks de microfoons blijft zijn stem klein, en valt de balans - zoals tijdens het duet - altijd in zijn nadeel uit. Ik vraag me af hoe dat in werkelijkheid in New York klonk... of niet klonk. Unulfo werd ook door een contra-tenor gezongen. Iestyn Davies heeft een heel mooi timbre met de houten klank van een blokfluit. Stephanie Blythe was de beste stem van de avond en zong een moeiteloze Eduige. Joseph Kaiser was ook een mooie lyrische Grimoaldo.

Publicatie: zondag 4 december 2011 @ 17:08
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen