ti guarda dal Grande Inquisitor

Ann Hallenberg in het PSK

Les Talens Lyriques bestaan 20 jaar en dat vieren ze met een reeks verjaardagsconcerten, onder andere gisteren in het PSK. Twintig jaar geleden waren ze verantwoordelijk voor de soundtrack van de film Farinelli, meteen hun eerste "hit". Het hoeft dan ook niet te verbazen dat één van hun verjaardagsconcerten een Farinelli-concert is. Voor de film werden de stemmen van een contratenor en een sopraan akoestisch gephotoshopt tot een virtuele castraatstem. In het concert kroop de Zweedse mezzo Ann Hallenberg in de huid - én de kleren - van de beroemde Farinelli.

Foto

Op het programma stonden niet meteen bekende aria's, maar vooral Farinelli-vehikels van zijn broer Riccardo Broschi, Giacomelli en natuurlijk Nicola Porpora. Daarbij valt niet zozeer een uitzinnige halsbrekende virtuositeit op, maar vooral de fenomenale stembeheersing waarover Farinelli moet beschikt hebben om de lange trage frases en de grote tessituur te kunnen overbruggen. Ann Hallenberg amuseert zich zichtbaar met deze aria's als ze vocale hoogstandjes uit haar mouw schudt alsof het niets is: van de duik in haar borststem in Son qual nave ch'agitata over de messa di voce waarmee ze Alto Giove begint tot de toch wel talloze loopjes en allerlei trillers.

Ik heb wel twee bedenkingen bij dit concert. De meeste aria's hangen ergens in een gelijkaardige adagio-sfeer, waardoor er weinig differentiatie zit in het programma, onafgezien van hoe fantastisch en moeiteloos Ann Hallenberg alles zingt. Het tempo werd pas echt opgevoerd tijdens de drie bisnummers. En dan de keuze van de zaal. De weke klank van Les Talens Lyriques komt niet echt goed over in de grote zaal van het PSK, waardoor het orkest weinig ondersteuning bood. Een zaal als die van de Munt zou volgens mij veel geschikter geweest zijn... maar daar krijg je natuurlijk geen 2000 man binnen.

Publicatie: donderdag 1 december 2011 @ 18:08
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen