ti guarda dal Grande Inquisitor

Peter Grimes in De Munt

FotoEr zijn zo van die componisten die me totaal niets zeggen... Benjamin Britten is er daar een van. Maar als theater werken zijn opera's meestal wel. Zo ook de enscenering van Peter Grimes door Willy Decker, die ondertussen voor de derde keer te zien is in de Munt.

Het wel opvallend dat de decors en kostuums die John Macfarlane tien jaar geleden ontwierp voor Willy Decker eigenlijk identiek hetzelfde zijn als wat hij een paar maanden geleden voor David McVicar tekende voor diens Don Giovanni. Afgezien van de graven en doodshoofden, zien we dezelfde woeste schilderingen, bewegende wanden en sterk hellende muren en podium.

De Munt heeft twee bezettingen voorzien voor de twee hoofdrollen. Ik hoorde de tweede bezetting met Albert Bonnema als Peter Grimes en Hélène Bernardy als Ellen Orford.

Hoe minder er over Albert Bonnema gezegd wordt, hoe beter. Hij is een van de ergste voorbeelden van 'malcanto' die ik de laatste jaren gehoord heb. Je kan het zelfs geen zingen meer noemen... het kan enkel als roepen omschreven worden, met de daarmee gepaard gaande lelijkheid en verlies aan klankkwaliteit en kleur. De scene in Grimes' hut was een absoluut dieptepunt en geen enkel operahuis waardig, zeker de Munt niet.

Hélène Bernardy was eerder dit seizoen te horen als Genièvre. Ze overtuigde me toen niet echt, maar Ellen Orford ligt haar duidelijk beter. Maar de ontdekking van de avond was voor mij de Noorse basbariton Terje Stensvold. Hij heeft een schitterende stem waarmee hij warmte brengt in de rol van Captain Balstrode. Hij is een zanger die er "staat" en meteen heel de scene domineert... een naam om te onthouden.

Publicatie: zaterdag 6 maart 2004 @ 11:54
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen