ti guarda dal Grande Inquisitor

De tovenares in Antwerpen

Na Oedipe in de Munt en Satyagraha in de Met-cinema, laat ook de Vlaamse Opera zich niet onbetuigd en brengt de onbekende Tchaikovsky-opera De tovenares. Het zou zelfs een Belgische première zijn. Het artistieke team rond dirigent Dmitri Jurowski en regisseur Tatjana Gürbaca voltooien daarmee hun Tchaikovsky-trilogie, waarin we eerder Mazeppa en Yevgenij Onegin konden meemaken.

Foto
foto © Annemie Augustijns

De naam van de opera, De tovenares, doet halvelings vermoeden dat het een sprookjesopera betreft in de lijn van Rimsky-Korsakov, maar dit is slechts schijn. De tovenares Nastasja, ook wel Koema genoemd, is de waardin in een herberg. De klerk Mamirov wil dit oord van verderf sluiten, maar Vorst Nikita wordt verliefd op Natasja, evenals zijn zoon Prins Joeri. Als de Vorstin Jevpraxija op de hoogte gebracht wordt van de buitenechtelijke activiteiten van haar man - uiteraard ingefluisterd door de intrigant Mamirov - vergiftigt ze Natasja. Nikita vermoordt zijn zoon.

Oorspronkelijk speelt de opera zich af in de 15de eeuw, maar het verhaal kan eigenlijk gelijk wanneer gesitueerd worden. Net zoals bij de twee andere Tchaikovsky-opera's, laat Gürbaca de handeling afspelen in het midden van de 20ste eeuw. De vier bedrijven krijgen elk een eigen scènebeeld, alhoewel het sterke derde bedrijf een doorsnede is van de tweede eerdere bedrijven.

In het eerste bedrijf zijn we in Natasja's herberg. In een witte kamer met graffiti wordt heel het koor gepropt. Het komt allemaal heel rommelig over. Ook op muzikaal vlak wordt er veel gebruld en is er niet altijd overeenstemming tussen zangers en orkest. Het tweede bedrijf, waarin de Vorstin centraal staat, is al een stuk rustiger alhoewel Olga Savova zich even lustig doorheen haar partij van de Vorstin brult.

Het derde bedrijf is het beste van de hele avond. Het is één lang duet van Natasja met eerst Nikita en nadien Joeri. Tatiana Pavlovskaya kan hier eindelijk schitteren met haar Slavische staalharde en expressieve sopraan als Natasja. In het eerste bedrijf was haar arioso nog weinig genuanceerd. In het derde bedrijf weet ze wel te overtuigen met haar afwijzing van Vorst Nikita, een uitstekende Valery Alexeev, met haar angst voor de mogelijke repercussies en met haar liefdesverklaring aan Prins Joeri. Viktor Lutsiuk is een stevige Prins, in de lijn van Hermann uit Schoppenvrouw.

Voor het laatste bedrijf laat Gürbaca haar fantasie de vrije teugel... De Vorstin gaat haar vergif kopen bij een duivel in een circus, Natasja verdwijnt door middel van een goocheltruuk, de Prins wordt vermoord met een stalen plaat van de verdwijnkist en Mamirov vlucht weg met afgezaagde arm terwijl het bloed uit zijn schouder gutst. Hilariteit alom, terwijl dit toch het dramatische orgelpunt van de hele opera zou moeten zijn.

Maar na de rampzalige Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny, lijkt de Vlaamse Opera zich stilaan te herpakken... hopelijk zet de stijgende lijn zich voort met Viaggio.

Publicatie: zondag 27 november 2011 @ 11:18
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen