ti guarda dal Grande Inquisitor

Jephta in het PSK

Jephtha zou je de oratoriumversie van Idomeneo kunnen noemen en is daarmee een van Handels meest dramatische oratoriums... de vorige keer dat ik Jephta hoorde, was trouwens een scenische uitvoering in Kopenhagen. Gisteren in het PSK gaven William Christie en zijn Les Arts Florissants een "normale" opvoering. Weliswaar mooi en verzorgd, maar de dramatiek ontbrak wat, ondanks het feit dat iedereen - inclusief het koor - zonder partituur zong.

Er is echter een uitzondering en die is te vinden in vertolker van de titelrol. Kurt Streit is een heel sterke en overtuigende Jephtha, die een breed expressief palet ten toon spreidt. Hij zong een dansante "Virtue my soul shall still embrace" waarbij hij zich schitterend vastbijt in de tekst. Een aria als "His mighty arm, with sudden blow" was gewoonweg spectaculair met uitstekende coloraturen en trillers... een paar onjuistheden in die aria neem ik er dan graag bij.

De rest van de bezetting haalt wel een behoorlijk goed niveau, maar geraakt niet uit de dramatische slagschaduw van Kurt Streit. Storgè is bijvoorbeeld ook een dramatische figuur; als de vrouw van Jephta ziet ze hoe hij hun dochter Iphis moet offeren aan God. Kristina Hammarström heeft een mooie stem, maar haar uitdrukkingskracht blijft redelijk constant, terwijl aria's als "Scenes of horror, scenes of woe" of "Let other creatures die" onwaarschijnlijk potentieel hebben.

Het zelfde geldt voor Katherine Watson als Iphis. In de pastorale aria "Tune the soft melodious lute" komt haar boterzachte sopraan goed uit en benadert ze de perfectie. Maar als ze zou moeten ontroeren op het moment dat ze berust in haar lot, voel ik weinig emotie. Haar geliefde Hamor werd gezongen door de contra-tenor David DQ Lee. De lyrische momenten, zoals "Dull delay, in piercing anguish" of het duet met Iphis, doet hij goed. Maar hij kan minder overtuigen in het stevigere "Up the dreadful steep ascending", waarbij zijn stem dan ook nog eens een stuk minder goed projecteert.

Alles bij elkaar was het wel een mooie avond, maar ik bleef een beetje op mijn honger zitten omdat de dramatische mogelijkheden van dit oratorium niet helemaal uitgebuit werden.

Publicatie: maandag 21 november 2011 @ 20:23
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen