ti guarda dal Grande Inquisitor

Satyagraha in Metropolis

Het siert de Met dat ze in hun selectie voor de cinema-voorstellingen zich niet beperken tot het ABC-repertoire, maar ook een opera als Satyagraha van Philip Glass uit de jaren '70 programmeren. De productie van Phelim McDermott is een herneming van drie jaar geleden.

Foto

Satyagraha is gebaseerd op de Zuid-Afrikaanse periode van Gandhi, waar hij zijn ideeën rond geweldloos verzet ontwikkelde. Dit gebeurt in drie bedrijven. Philip Glass heeft elk bedrijf een titel gegeven en daar een historische figuur aan verbonden - respectievelijk Tolstoy, Tagore en Martin Luther King - die het verleden, het heden en de toekomst van Gandhi vertegenwoordigen. Die figuren zien we ook in het scčnebeeld. In een hoog venster zien we telkens een figurant die een van die drie figuren voorstelt.

Letterlijk centraal in de opera staat de "Indian Opinion", de wekelijkse krant van Gandhi. Dit gegeven was ook een belangrijke inspiratiebron voor McDermott. De vloer bestaat uit kranten, kranten worden gebruikt als projectiescherm, Gandhi wordt in het tweede bedrijf gestenigd met krantenproppen, ... Mooi is ook het gebruik van het "Skills Ensemble", die het verhaal uitbeelden. Zo is de eerste scčne van de opera "het slagveld van Kuru" en ze bedienen twee reusachtige strijders, gemaakt uit krantenpapier en manden.

Het is ook dit ensemble dat af en toe de projectieschermen maakt van kranten, waar individuele woorden geprojecteerd worden. Op de wanden van golfplaten worden Engelse vertalingen van de tekst geprojecteerd. Het zijn ook enkel deze teksten die getoond worden in de ondertiteling, wat volgens mij een vergissing is. De opera is in het Sanskriet en wordt - op vraag van de componist - nauwelijks ondertiteld omdat de teksten van de Bhagavad Gita "moeten gehoord, en niet gelezen worden". De Engelse vertaling van het libretto is weliswaar beschikbaar op de site van de Met, maar dit is toch niet het zelfde als meteen te verstaan wat er gezongen wordt.

De repetitieve muziek van Philip Glass is op zich wel heel toegankelijk, maar kan na verloop van tijd beginnen vervelen. Anderzijds hebben al die herhalingen een zeker hypnotiserend en meditatief effect dat goed past bij het onderwerp van Satyagraha. Het enige moment waar het naar mijn gevoel te lang wordt, is in het laatste bedrijf. De "New Castle March" wordt orkestraal onderlijnd door continu stijgende en dalende toonladders. De "slotaria" van Gandhi, uitstekend vertolkt door Richard Croft, bestaat ook uit tientallen van die stijgende toonladders. Op den duur, was mijn grens wel bereikt.

Tenslotte nog een woordje over de klankkwaliteit. In tegenstelling tot de projectie van Siegfried, stonden de luidsprekers in Antwerpen gisteren weer in Star Wars-stand, waardoor de (vooral hoge) stemmen onnatuurlijk vervormd waren.

Publicatie: zondag 20 november 2011 @ 11:15
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen