ti guarda dal Grande Inquisitor

Siegfried in Metropolis

Na Das Rheingold en Die Walküre vielen er nog weinig verrassingen te verwachten voor de Siegfried-productie van Robert Lepage. De machine met 24 planken domineert weer het scènebeeld. Vernuftige videoprojecties evoceren rots- en waterpartijen, oplaaiend vuur en een stemgestuurd Woudvogeltje. Nieuw is wel de dirigent Fabio Luisi, die insprong voor James Levine die herstelt van een operatie.

Foto
foto © Ken Howard

Het eerste bedrijf van Siegfried behoort tot mijn favoriete bedrijven uit de Ring, zeker met een Mime van wereldklasse als Gerhard Siegel. Tijdens het interviewtje met Renée Fleming tijdens de eerste pauze, kregen we te horen dat hij ondertussen al meer dan 100 Mimes op zijn teller heeft staan... en dat merk je aan alles wat hij doet. Vaak zijn het details, die vermoedelijk niet zichtbaar zijn voor de meerderheid van het publiek in de zaal, zoals zijn nerveuze knipoog - de "garstigen Zwicker" zoals Siegfried het noemt.

Om de afwisseling tussen de "vriendelijke" en de echte/zwarte Mime te verduidelijken in de derde scène, neemt hij telkens zijn brilletje af als hij over zijn ware gevoelens zingt. Maar dat soort truken heeft hij eigenlijk niet nodig. Het arsenaal stemmetjes en kleuren waarover hij beschikt, is onuitputtelijk. Neem bijvoorbeeld zijn reactie op Wotans "Wanderer heisst mich die Welt":

So rühre dich fort und raste nicht hier,
heisst dich "Wanderer" die Welt!

De manier waarop hij die aanhalingstekens zingt, door voor één woord zijn stem iets zwaarder te maken en spottend Wotan nadoet, getuigt van een diepe vertrouwdheid met de tekst. Het zijn dit soort details die het een plezier maken om naar zijn interpretatie van Mime te luisteren.

Bryn Terfel zong weer Wotan, alias de Wanderer. Het is een zeer humane Wotan geworden, die berust in zijn lot. Hij lijkt wel gebroken te zijn nadat Siegfried zijn speer versplinterd heeft, maar het glimlachje waarmee hij de scène besluit, geeft wel aan dat zijn doel bereikt is en dat de hoop op het verbreken van de Ring-vloek nu in handen van Siegfried ligt.

Die Siegfried had oorspronkelijk Gary Lehman moeten geweest zijn. Hij was tijdens de vorige Met-Ring nog halverwege Die Walküre ingesprongen om Domingo te vervangen als Siegmund en zou nu zijn eerste Siegfried zingen. Maar hij was tijdens de repetities ziek gevallen (intendant Peter Gelb leek tijdens één van de pauzes te suggereren dat Siegfried boven zijn mogelijkheden ligt).

De Siegfrieds zijn niet dik gezaaid, maar toch slaagde de Met erin om de Texaan Jay Hunter Morris als vervanger te vinden. Volgens zijn website was hij al de reserve-Siegfried in Seattle en Los Angeles en heeft hij de jonge Siegfried eerder dit jaar voor het eerst in San Francisco gezongen. Met een tomeloze energie heeft hij zich op zijn Met-debuut gestort met een redelijk bevredigend resultaat.

In het eerste bedrijf zat zijn hoogte nog niet helemaal juist, maar hij zong wel een goed Schmiede-Lied. Het tweede bedrijf was zijn beste moment met vooral lyrische ontboezemingen, zoals een ontroerende mijmering over zijn afkomst. In het derde bedrijf moet hij opboksen tegen een frisse Brünnhilde, maar brengt het tot een goed einde alhoewel hij zichtbaar alle reserves moet aanspreken.

Ik blijf onoverkomelijke problemen hebben met de Brünnhilde van Deborah Voigt. Ook in haar relatief kort optreden in Siegfried kon ze me niet overtuigen. Dit heeft deels te maken met de klank van haar stem die me totaal niet ligt. Er zit een lelijke glans op haar stem, haar Duits is vaak onverstaanbaar en ik stel me vragen bij haar toonvastheid. Ik hou mijn hart al vast voor Götterdämmerung.

Publicatie: zondag 6 november 2011 @ 10:11
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen