ti guarda dal Grande Inquisitor

Angelika Kirchschlager in het PSK

Na amper twee jaar, is Angelika Kirchschlager weer te gast in het PSK voor een liedrecital met liederen van Brahms en Liszt. Deze keer heeft ze pianist Jean-Yves Thibaudet meegebracht, die ook twee solostukjes speelde.

Ze begonnen met vier liederen uit Brahms' Deutsche Volkslieder. Het zijn liederen die Kirchschlager op het lijf geschreven zijn en die ze met veel verbeelding zong. De twee middelste liederen - Soll sich der Mond nicht heller scheinen en Da unten im Tale - waren omgeven met een zweem van melancholie. In Feinsliebchen, du sollst mir nicht barfuß gehn kwam de actrice boven, met een onstuitbare stroom aan vocale kleuren.

Het tweede blokje Brahms-liederen bevatte enkele van Brahms' meest bekende liederen. Van het meeslepende Meine Liebe ist grün, over Über die Heide waar vooral Thibaudet uitblonk door leven te blazen in de uitgepuurde pianopartij, tot het grootse Von ewiger Liebe.

Ik heb al vaker mijn afkeer van Liszt-als-liedcomponist geuit en in een jaar waarin men zijn 200ste verjaardag viert, zijn ook zijn liederen onvermijdbaar. Maar Kirchschlager en Thibaudet slagen erin om de illusie te wekken dat het toch niet allemaal onverteerbaar is.

Het beroemde Goethe-gedicht Über allen Gipfeln ist Ruh klonk voor de eerste helft zelfs goed met veel tedere piano's. Maar Liszt gaat volledig uit de bocht met zijn talloze herhalingen van de twee laatste zinnen - "warte nur, balde ruhest du auch". En toch, het pleit voor het meesterschap van Kirchschlager en Thibaudet dat ze die herhalingen zin kunnen geven... al blijft deze versie nog lichtjaren verwijderd van de geniale Schubertversie.

Als contrast kwam Es war ein König in Thule. Deze ballade is een storm van pianistieke virtuositeit, die met bravoure door Thibaudet gespeeld werd... maar waardoor de tekst volledig verdrinkt. Met Die drei Zigeuner kon Kirchschlager haar affiniteit met volksliederachtige liederen en de bijhorende expressie weer voluit ten toon spreiden. Dit was wat mij betreft de meest geslaagde Liszt-vertolking van de avond, afgezien van het bisnummer Es muß ein Wunderbares sein. Met het Sandmännchen van Brahms stuurden ze iedereen naar huis.

Publicatie: vrijdag 4 november 2011 @ 10:18
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Christoph Prégardien in Zeist

Deze namiddag stonden twee tenor-recitals geprogrammeerd op het Zeister Liedfestival. Christoph Prégardien zong Schubert en Schumann. In het voorprogramma konden we kennis maken met de "rising star" Peter Harris.

Liedrecital, 27-5-2018 18:37
0 opmerkingen

Der Rose Pilgerfahrt in Zeist

Ik moet toegeven dat ik nog nooit van Der Rose Pilgerfahrt gehoord had. Het is een sprookjesoratorium van Schumann die gisteren in de originele pianoversie uitgevoerd werd in Zeist, met "onze" Jozef De Beenhouwer aan de piano.

Liedrecital, 27-5-2018 8:57
0 opmerkingen

Rising Stars in Zeist

Deze middag stonden er twee recitals op het programma. Eerst een dubbelrecital - oftewel twee halve recitals - met sopraan Harriet Burns voor de pauze en mezzo Bethan Langford na de pauze. Een uur later volgde een duo-recital met mezzo Barbara Kozelj en bariton Raoul Steffani. Ik heb het meest genoten van het eerste recital.

Liedrecital, 26-5-2018 23:46
0 opmerkingen

Mastercourse in Zeist

In het kader van het Liedfestival wordt aan jonge zangers de mogelijkheid geboden om zich te vervolmaken in een publieke mastercourse. Zes liedduo's namen deel aan de vierdaagse cursus die afgesloten werd met een presentatierecital.

Liedrecital, 26-5-2018 10:18
0 opmerkingen

Benjamin Appl in Zeist

"Lieder vom Orient" is een recitaltitel die verwachtingen schept, zeker als Graham Johnson de pianist is en je zijn programmeerkunsten kent. En met de bariton Benjamin Appl worden de verwachtingen nog wat hoger gespannen. Het draaide echter niet helemaal uit zoals ik verwacht of gehoopt had.

Liedrecital, 25-5-2018 23:27
0 opmerkingen

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen