ti guarda dal Grande Inquisitor

Sergei Leiferkus in Antwerpen

Vlaanderen ligt bedolven onder een pak sneeuw en dat was te merken aan de bezettingsgraad van de Vlaamse Opera. Verleden jaar, toen Daniil Shtoda in De Munt tijdens vergelijkbare winterse omstandigheden optrad, had een deel van het publiek ook afgehaakt. Maar de aanwezigen die de sneeuw wel getrotseerd hadden, kregen gisteren wel een schitterende Russische avond te horen van de bariton Sergei Leiferkus en zijn pianist Semyon Skigin.

Met het recital dat Leiferkus zeven jaar geleden in de Munt gaf, had hij al bewezen dat hij een uitstekende communicator is om de Russische liederen over te dragen op zijn publiek. Zijn communicatievaardigheden zijn er sindsdien zeker niet minder op geworden. Hij begon met de liedcyclus Proshchanije S. Peterburgom (Afscheid van St-Petersburg) van Glinka. De twaalf liederen van deze cyclus zijn thematisch een kruising van "Winterreise" en "Dichterliebe". Er zitten verschillende strofische liederen bij en dan moet je van goede huize zijn om die boeiend te vertolken... maar Leiferkus kan dat.

Heel indrukwekkend was bijvoorbeeld het Reislied waarbij enerzijds hals- en tongbrekende tempo's gemaakt worden - de reis gebeurt dan ook met de trein - maar anderzijds is er ook tijd voor rust en reflectie. Leiferkus kreeg er zowaar een applausje voor in het midden van de cyclus. Even indrukwekkend was De leeuwerik, maar dan omwille van zijn prachtig gedragen legato en mezza voce.

Het toeval wil dat 27 februari - de datum van het recital - ook de datum is waarop Alexander Borodin overleden is... in St-Petersburg. En toevallig (?) stonden ook zeven liederen van Borodin op het programma. Het zijn eerder ballades en de vocale kleurenpracht die Leiferkus aanwendt, is bijna onwaarschijnlijk. Hij eindigde met het grappig gebrachte Spes' (Hoogmoed), wat een perfecte voorbereiding was voor de drie slotliederen van Dargomyzhsky. Met deze satirische liederen toont Leiferkus wat hij op humoristisch vlak in zijn mars heeft. De verschillende stemmetjes die hij gebruikte - dat van De worm is hilarisch - werden ondersteund met een stijlvolle acteerstijl en een perfect gevoel voor timing.

Een en ander toonde aan dat een liederavond met uitsluitend Russische liederen helemaal niet saai hoeft te zijn. Bisnummers waren natuurlijk onvermijdelijk... en Mefisto's lied van de vlo van Mussourgsky lag evenzeer voor de hand. Met een herneming van het Reislied werd het recital afgesloten... hopelijk moeten we niet weer zeven jaar wachten om Leiferkus nog eens in België te horen.

Klara zendt het recital op dinsdag 9 maart uit.

Publicatie: zaterdag 28 februari 2004 @ 14:35
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen