ti guarda dal Grande Inquisitor

Gianni Schicchi in Wexford

De tweede eenakter van het Wexford-festival is Gianni Schicchi. Weliswaar geen echt onbekend werk van Puccini, maar wel één met verschillende rolletjes zodat de volledige familie van Buoso Donati met jonge zangers bezet kan worden. Ook deze keer werden die gerecruteerd uit het "Chorus of Wexford Festival Opera".

Foto
foto © Clive Barda

Deze "Shortworks", zoals de serie hier in Wexford benoemd wordt, worden niet opgevoerd in het operahuis, maar in de feestzaal van het Whites Hotel, wat een paar beperkingen oplevert. Het is een volledig vlakke zaal waarop een verhoogd podium gebouwd werd. Er worden zoveel mogelijk zitplaatsen ingeduwd als mogelijk, waardoor de rijen nog dichter bij elkaar staan dan de economy class van Iberia Airlines. Het is dan ook zaak van op tijd te zijn om één van de gangplaatsen te bemachtigen. Er zijn uiteraard geen podiummachinerieën, maar voor Gianni Schicchi is dat ook niet echt nodig. Een nagebouwde Florentijnse kamer rond een hemelbed volstaat.

Voordat opera écht begint, speelt Roberto Recchia (tevens de regisseur van het stuk) de dood van Buoso Donati. Op de radio horen we een krakende plaat van "Firenze è un albero fiorito" en op het moment dat de tenor zijn hoge noot zingt, valt hij dood in zijn soepbord... en begint de korte ouverture. Andrea Grant speelde op de piano. Wat volgt, zijn alle klassieke ingrediënten die we in elke Gianni Schicchi tegenkomen: het zoeken naar het testament met rondvliegende papieren, grapjes met het lijk, afscheid van Firenze met een zwaaiende vuist, ...

In het algemeen, was het een geslaagde voorstelling maar het blijft een komische opera en de timing in een komedie moet perfect zijn. Dat was echter niet altijd het geval. Vooral de climax van de opmaak van het nieuwe testament, waarbij "Buoso" een deel nalaat aan zijn "goede vriend" Gianni Schicchi en tegelijkertijd de familie in de hand moet houden, was wat rommelig en had niet het effect dat die scene kan hebben. Ook het optreden van de notaris en zijn getuigen was aan de zwakke kant.

Zoals gezegd werd bijna de volledige bezetting gevonden in het koor. Daarbij vielen vooral de uitstekende stemmen van Alessandro Spina (Simone) en Marcin Gesla (Betto di Signa) op. De Lauretta van Marcella Walsh kwam zenuwachtig over, waardoor haar stem niet echt vrij klonk... maar ze kreeg wel een applausje voor "O mio babbino caro". Ugo Kim heeft alle noten voor Rinuccio, maar doet er nog niet veel mee.

De titelpartij werd gezongen door Alessandro Luongo. Hij zingt tevens een van de hoofdrollen in Gianni di Parigi van Donizetti... één van de drie avondopera's van het festival, waar ik trouwens geen kaart voor vastgekregen heb (die voorstelling was al op miraculeuze manier uitverkocht voor de kaartverkoop begon). Hij zingt met een prachtige bariton en met veel stijlgevoel, inclusief het klassieke nasale stemmetje voor Buoso. Hij staat duidelijk een niveau hoger dan de rest van de bezetting. Zijn waarschuwing aan de Donati's - Addio Firenze - was een hoogtepunt van de voorstelling.

Publicatie: zondag 30 oktober 2011 @ 19:34
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen